Wetsvoorstel tolheffing Blankenburgverbinding en ViA15
Reactie
Naam | BNV Mobility B.V. (D Grevink) |
---|---|
Plaats | Breda |
Datum | 20 juni 2014 |
Vraag1
TariefdifferentiatieHet wetsvoorstel (artikel 5, lid 1) regelt de grondslag voor het differentiëren van het toltarief. Er komt een apart tarief voor personenvervoer en voor vrachtvervoer. Om dit onderscheid in de praktijk te maken biedt dit wetsvoorstel de mogelijkheid om het tarief te baseren op gewicht. Dit betekent dat voertuigen met een toegestaan maximumgewicht van meer dan 3,5 ton (met name vrachtauto’s) een hoger tarief gaan betalen dan voertuigen met een lager gewicht (met name personenauto’s).
Wat vindt u van het voorstel om de tariefdifferentiatie te baseren op het gewicht?
Het toltarief baseren op het gewicht is een eenvoudige en heldere maatregel. In de eenvoud zit direct ook een nadeel. Het maakt verdere differentiatie niet meer mogelijk. Bussen of auto’s met een aanhanger kunnen niet onderscheidend worden getarifeerd. Op andere tolwegen (zowel in Nederland als in het buitenland) wordt dit onderscheid wel vaak gemaakt (met als enig doel om meer inkomsten te genereren).
Ingeval van een free flow systeem (wat door ons onderschreven wordt) zou deze differentiatie geeffectueerd kunnen worden door tolpassages met tags in plaats van camera’s te registreren. De tag wordt daarbij automatisch of handmatig gekoppeld aan een categorie. Controle vindt plaats middels daarvoor geschikte camera’s.
Concluderend en ter overweging: gewicht vastleggen als enig gefixeerde parameter voor bepalen van het tol tarief beperkt de ruimte om in de toekomst flexibel om te gaan met de tarifering de verschillende voertuig categorieën.
Vraag2
Wijze van tol innenDe tolheffing zal op een dusdanige wijze worden geïnd dat de weggebruiker niet hoeft te stoppen om te betalen (free-flow). Er komen dus geen tolpleinen met slagbomen. Om dit mogelijk te maken zijn verschillende systemen denkbaar. Op dit moment wordt uitgegaan van een systeem met kentekenregistratie. Er is gekozen voor een systeem vergelijkbaar met het openbaar vervoer: de weggebruiker moet er zelf aan denken om te betalen voor de tolweg. De weggebruiker zal hierover voldoende worden geïnformeerd via borden langs de weg en via bijvoorbeeld navigatiesystemen. De tol kan vooraf, bijvoorbeeld thuis via internet, aan het gebruik van de tolweg worden betaald. Ook wordt het mogelijk om de tol binnen een betaaltermijn - gedacht wordt aan enkele dagen - na het gebruik van de tolweg te betalen. Voor frequente gebruikers wordt het mogelijk om een account aan te maken waardoor automatische betaling mogelijk wordt.
Wat vindt u van het voorstel om de tolinning op de hiervoor beschreven wijze te laten plaatsvinden?
Nederland maakt deel uit van de EU waarbij vrij verkeer van goederen wordt nagestreefd. Belangrijk is dat de ondersteunende systemen daar ook op aansluiten. Vanwege het feit dat stap voor stap in heel Europe een interoperabel tolsysteem wordt ingevoerd, wordt sterk aangeraden om hierbij aan te sluiten. Dit betekent of tolheffing met een dsrc tag of middels GPS. Dit heeft de volgende voordelen:
a. Verminderen administratieve lasten voor het internationale transport ( eenmalig registreren om in alle interoperabel tolsystemen (zogenaamd EETS compliant) tol te kunnen betalen)
b. Verminderen kans op fraude. Uitgaande van een interoperabele tolheffing in zowel Duitsland als België wordt fraude door internationaal verkeer geminimaliseerd.
c. Technisch is tolheffing via de Europese standaard verder uitgewerkt en is de kans op fouten of meer administratieve handelingen in de back office aanzienlijk kleiner. Hiermee kunnen operationele kosten worden verminderd.
De werking van een tolsysteem volgens de Europese standaard wordt versterkt indien het registreren en gebruik maken van een tag verplicht wordt gesteld. Het secundaire systeem is daarbij vooraf registreren en betalen via internet.
Vraag3
TolbesluitOp grond van dit voorstel is tolheffing voor de genoemde projecten mogelijk nadat de minister van Infrastructuur en Milieu een tolbesluit heeft genomen. Dit besluit bevat een beschrijving van het wegvak waarvoor het toltarief geldt, de hoogte van het toltarief, de beoogde totale opbrengst en het moment met ingang waarvan het tarief wordt geheven.
Omdat het heffen van tol heeft invloed heeft op de verkeersstromen zal de minister van Infrastructuur en Milieu keuzes die voor het tolbesluit worden gemaakt goed moeten motiveren. Hierbij moet aandacht zijn voor zaken als verkeersveiligheid en de gevolgen voor de omgeving en het milieu. Het eerste tolbesluit voor deze projecten zal geïntegreerd worden in de tracébesluiten voor de aanleg van de Blankenburgverbinding en de aanleg van de ViA15. Dit betekent dat de genoemde motivering onderdeel uitmaakt van de algemene beoordeling van de aanvaardbaarheid van het Tracébesluit.
Heeft u opmerkingen met betrekking tot de beschreven procedure voor het nemen van een tolbesluit?
Opnemen van het Tolbesluit in het Tracébesluit lijkt logisch. Overwogen zou kunnen worden om het Wetsvoorstel tolheffing niet alleen van toepassing te laten zijn op de twee beschreven tracé’s: Via15 en Blankenburgtunnel maar direct ook voor toekomstig andere tolwegen.
Vraag4
Wijziging of beeindiging van tolOp grond van het wetsvoorstel kan de minister van Infrastructuur en Milieu gedurende de heffingsperiode een tolbesluit wijzigen. Dit kan bijvoorbeeld gaan om een aanpassing van het tarief. Het tolbesluit kan ook worden ingetrokken. De intrekking gebeurt uiterlijk op het moment dat het op te halen bedrag is geïnd. Door het wijzigen of intrekken van het tolbesluit zullen naar verwachting andere verkeersstromen ontstaan. Hiervoor zullen mogelijk ook milieumaatregelen moeten worden getroffen om ongewenste effecten op de fysieke leefomgeving te voorkomen. Om ervoor te zorgen dat die milieumaatregelen ook op tijd worden getroffen zal het besluit tot intrekking of wijziging van de tol tijdig moeten worden voorbereid en genomen. Hierbij moet worden aangegeven hoe de belangen van verkeersveiligheid en milieu zijn meegewogen.
Heeft u opmerkingen met betrekking tot de beschreven procedure om de tol te wijzigen en te beëindigen?
Geadviseerd wordt om mitigerende maatregelen om de effecten van een gewijzigde heffingsperiode te compenseren al in het Tracébesluit vast te leggen. Hiermee worden langdurige procedures (en onderhandelingen) om de effecten van de gewijzigde heffingsperiode vast te stellen en die eigenlijk een doublure van het Tracébesluit zijn, voorkomen
Vraag5
Heeft u nog andere opmerkingen bij dit wetsvoorstel?Een belangrijke onderliggende vraag die in het kader van deze wetgeving gesteld moet worden is of er slechts één uitvoerder is of dat er meerdere dienstverleners beoogd zijn. Beantwoording van deze vraag heeft impact op de inrichting van de wetgeving.
In het geval van tolheffing middels camera’s is er waarschijnlijk maar één dienstverlener: de overheid. Ingeval van aansluiting bij EETS zullen er meerdere commerciële dienstverleners zijn. In het Tolbesluit kan dan worden opgenomen dat een kentekenhouder zich altijd moet registreren bij een EETS compliant dienstverlener indien deze op een tracé waarop het Tolbesluit van kracht is wil rijden. Dit laatste model biedt kansen aan het Nederlandse bedrijfsleven, maar zal ook resulteren in lagere operationele kosten.
Uitgaande van het markt tenzij principe heeft het laatste model zeker de voorkeur.