Wetsvoorstel tolheffing Blankenburgverbinding en ViA15
Reactie
Naam | S.J. Roorda |
---|---|
Plaats | Maassluis |
Datum | 27 mei 2014 |
Vraag1
TariefdifferentiatieHet wetsvoorstel (artikel 5, lid 1) regelt de grondslag voor het differentiëren van het toltarief. Er komt een apart tarief voor personenvervoer en voor vrachtvervoer. Om dit onderscheid in de praktijk te maken biedt dit wetsvoorstel de mogelijkheid om het tarief te baseren op gewicht. Dit betekent dat voertuigen met een toegestaan maximumgewicht van meer dan 3,5 ton (met name vrachtauto’s) een hoger tarief gaan betalen dan voertuigen met een lager gewicht (met name personenauto’s).
Wat vindt u van het voorstel om de tariefdifferentiatie te baseren op het gewicht?
Terecht
Vraag2
Wijze van tol innenDe tolheffing zal op een dusdanige wijze worden geïnd dat de weggebruiker niet hoeft te stoppen om te betalen (free-flow). Er komen dus geen tolpleinen met slagbomen. Om dit mogelijk te maken zijn verschillende systemen denkbaar. Op dit moment wordt uitgegaan van een systeem met kentekenregistratie. Er is gekozen voor een systeem vergelijkbaar met het openbaar vervoer: de weggebruiker moet er zelf aan denken om te betalen voor de tolweg. De weggebruiker zal hierover voldoende worden geïnformeerd via borden langs de weg en via bijvoorbeeld navigatiesystemen. De tol kan vooraf, bijvoorbeeld thuis via internet, aan het gebruik van de tolweg worden betaald. Ook wordt het mogelijk om de tol binnen een betaaltermijn - gedacht wordt aan enkele dagen - na het gebruik van de tolweg te betalen. Voor frequente gebruikers wordt het mogelijk om een account aan te maken waardoor automatische betaling mogelijk wordt.
Wat vindt u van het voorstel om de tolinning op de hiervoor beschreven wijze te laten plaatsvinden?
Omslachtig: ik kan me voorstellen dat een deel van de weggebruikers a.h.v. de wegsituatie op dat moment bepaalt welke route het gunstigst is, dus vooraf is dan al geen optie. "Binnen enkele dagen" klinkt me niet efficiënt: waarom niet gewoon aan het eind van elke maand een factuur toesturen? Scheelt administratieve lasten voor iedereen.
Vraag3
TolbesluitOp grond van dit voorstel is tolheffing voor de genoemde projecten mogelijk nadat de minister van Infrastructuur en Milieu een tolbesluit heeft genomen. Dit besluit bevat een beschrijving van het wegvak waarvoor het toltarief geldt, de hoogte van het toltarief, de beoogde totale opbrengst en het moment met ingang waarvan het tarief wordt geheven.
Omdat het heffen van tol heeft invloed heeft op de verkeersstromen zal de minister van Infrastructuur en Milieu keuzes die voor het tolbesluit worden gemaakt goed moeten motiveren. Hierbij moet aandacht zijn voor zaken als verkeersveiligheid en de gevolgen voor de omgeving en het milieu. Het eerste tolbesluit voor deze projecten zal geïntegreerd worden in de tracébesluiten voor de aanleg van de Blankenburgverbinding en de aanleg van de ViA15. Dit betekent dat de genoemde motivering onderdeel uitmaakt van de algemene beoordeling van de aanvaardbaarheid van het Tracébesluit.
Heeft u opmerkingen met betrekking tot de beschreven procedure voor het nemen van een tolbesluit?
Nee
Vraag4
Wijziging of beeindiging van tolOp grond van het wetsvoorstel kan de minister van Infrastructuur en Milieu gedurende de heffingsperiode een tolbesluit wijzigen. Dit kan bijvoorbeeld gaan om een aanpassing van het tarief. Het tolbesluit kan ook worden ingetrokken. De intrekking gebeurt uiterlijk op het moment dat het op te halen bedrag is geïnd. Door het wijzigen of intrekken van het tolbesluit zullen naar verwachting andere verkeersstromen ontstaan. Hiervoor zullen mogelijk ook milieumaatregelen moeten worden getroffen om ongewenste effecten op de fysieke leefomgeving te voorkomen. Om ervoor te zorgen dat die milieumaatregelen ook op tijd worden getroffen zal het besluit tot intrekking of wijziging van de tol tijdig moeten worden voorbereid en genomen. Hierbij moet worden aangegeven hoe de belangen van verkeersveiligheid en milieu zijn meegewogen.
Heeft u opmerkingen met betrekking tot de beschreven procedure om de tol te wijzigen en te beëindigen?
Refererend aan wijze van finale intrekking: ik zou hier verkeersveiligheid en doorstroming boven milieueffecten stellen. Ook belangrijk, maar daar is al veel over gesproken en afgesproken in het voortraject (tracébesluit en zo).
Een ander punt: het lijkt mij om verkeerstechnische redenen (veiligheid en doorstroming) verstandig te kijken naar de mogelijkheid om het toltarief tijdelijk naar € 0 te reduceren (hierin is voorzien in artikel 6 van het wetsvoorstel) in het geval van een calamiteit op de alternatieve route: de Beneluxtunnel. Dan heb ik het niet over een gewone file, maar bijvoorbeeld een afgesloten tunnelbuis door een ongeluk. Misschien is 'klanttevredenheid' ook wel een mooi trefwoord hierin.
Vraag5
Heeft u nog andere opmerkingen bij dit wetsvoorstel?Nee