Wetsvoorstel tolheffing Blankenburgverbinding en ViA15
Reactie
Naam
|
VolkerWessels (A.H. Naafs)
|
Plaats
|
Amersfoort
|
Datum
|
23 juni 2014
|
Vraag5
Heeft u nog andere opmerkingen bij dit wetsvoorstel?
Graag zou ik nog twee opmerkingen willen plaatsen bij dit wetsvoorstel in relatie tot de aanbestedingen (DBFM) van de projecten Blankenburgverbinding resp. ViA15.
In het bijzonder mbt het project ViA15 heeft er in 2012 een marktconsultatie tol plaatsgevonden. Daarbij zijn toen twee uitgangspunten uitvoerig aan de orde geweest:
1. de opbrengsten van de tolheffing en de risico's daaraan verbonden vallen binnen het Rijk en niet in de scope van de (DBFM) contractor; en
2. in hoeverre de "techniek" van de tolheffing (inning van tol), in de memorie van toelichting genoemd "de uitvoering van tolsystemen", wel of niet in de scope van de (DBFM) contractor zal vallen is nader te bepalen.
Vwb 1) hiervoor genoemd:
de markt voor financiering van DBFM infrastructuur projecten (mede) op basis van tolinkomsten is niet wezenlijk gewijzigd. Om die reden verdient het aanbeveling om het risico van verkeersontwikkeling en daarmee het risico van de inkomsten van tolheffing buiten de scope van het DBFM contract te houden.
En zodoende het DBFM contract op basis van een beschikbaarheidsvergoeding te structureren.
Vwb 2) hiervoor genoemd:
diverse marktpartijen gaven in 2012 aan dat het naar hun mening mogelijk zou moeten zijn om de technische beschikbaarheid van het tolsysteem deel van de scope van de DBFM contractor te laten zijn. Specifiek op dit punt zal bij het opzetten van de DBFM aanbesteding verdere voorbereiding nodig zijn.