Wijziging normering bezoldiging topfunctionarissen zonder dienstbetrekking
Reactie
Naam
|
jules de vet organisatieadvies & interim-management (drs. MHA Jules de Vet)
|
Plaats
|
Amsterdam
|
Datum
|
17 augustus 2015
|
Vraag1
Wilt u reageren op het voorstel tot wijziging van het Uitvoeringsbesluit WNT en de voorgestelde normeing van de bezoldiging van topfunctionarissen zonder dienstbetrekking voor de eerste twaalf maanden van de functievervulling? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een tekst te typen of een document te downloaden.
Ik vind het voorstel tot wijziging van het uitvoeringsbesluit een verbetering ten opzichte van de huidige situatie. Als ervaren zelfstandig interim-manager vond ik dat het beroep professioneel bijna niet meer verantwoord uitgeoefend kan worden als in de praktijk de duur van de opdracht veelal wordt beperkt tot 6 maanden vanwege inkomensnormen. De inkomensnormering werd belangrijker dan de inhoud van de opdracht cq de resultaten van de topfunctionaris.
In de praktijk is een "klassieke" interim-management-opdracht (waarbij de voorganger met een vast dienstverband in het merendeel van de gevallen onvrijwillig is vertrokken) te complex om binnen 6 maanden effect te sorteren en "het geld waard te zijn". Daarvoor heb je een periode van 9 a 18 maanden nodig. Dat wordt goed omschreven in de toelichting en ik ben blij dat dit signaal is opgepakt.
Over de hoogte van de bedragen kun je altijd twisten, maar mij lijkt dat in deze voorstellen een doordachte en verantwoorde afweging is gemaakt.
Voor 1 onderdeel wil ik graag aandacht vragen: de logica om te rekenen met de bedragen incl. de fee van een bemiddelingsbureau ontgaat mij. Het is veel logischer om de bedragen excl. de opslag van een bureau vast te stellen. Door de kosten van het bureau wel te splitsen en zichtbaar te maken, sluit je aan bij een maatschappelijk aanvaarde richting die bijv. in de financiele dienstverlening al lang is ingezet: hupotheekverstrekkers en hypotheekbemiddelaars worden al lang verondersteld hun kosten / tarieven apart zichtbaar te maken.
Ook als je de vergelijking met de topfunctionaris in vaste dienst maakt, is het niet logisch om bij de interim-managers de maximale tarieven inclusief bemiddeling vast te stellen. Immers: de werving en selectiefee voor de "vaste" topfunctionaris wordt ook niet bij diens inkomen opgeteld. En evenmin wordt in de jaarverslaglegging bij diens inkomen de kosten voor coaching of opleiding of iets dergelijks meegeteld. Door de bedragen voor de bemiddeling van de topfunctionaris zonder dienstbetrekking exclusief bemiddelings-, plaatsings of begeleidingsfee vast te stellen, krijg je het gewenste transparante beeld van het inkomen van de topfunctionaris.