Wet transparantieregister zorg

Reactie

Naam S. v.d. Brink
Plaats A'dam
Datum 1 mei 2019

Vraag1

Worden met dit wetsvoorstel alle mogelijkheden die de industrie heeft om medische beroepsbeoefenaren te beïnvloeden zichtbaar, of zijn er nog steeds sluipwegen mogelijk?
1) Betrek ook inspecteurs van de AFM bij deze wetswijziging, aangezien de Nederlandse financiële sector bijzonder creatief regelgeving inzake vergoedingen (zoals salarissen, pensioenen en bonussen) consequent weet te ontwijken en ontduiken. Waarschijnlijk is dankzij zulke ambtelijke kruisbestuiving lering te trekken.
2) De wetswijziging moet ELKE vorm van vergoeding inzichtelijk maken; dus niet alleen giraal geld, maar ook andere ruilmiddelen (zoals crypto currencies en kunstobjecten), snoepreisjes, kortingen op producten/ diensten, 'gratis' renovaties van onroerend goed van zorgverleners, etc. ).
3) Verbied leveringen zonder daadwerkelijke prestaties en dus dat toeleveranciers van zorgverleners (fictieve) producten en/ of diensten inkopen of inhuren bij hun klanten.
3) Verbied vergoedingen die via-via (bijv. buitenlandse ondernemingen van zakenrelaties of familieleden) naar zorgverleners worden gesluisd.

Vraag2

Welke verbeteringen in dit wetsvoorstel zijn mogelijk?
Neem in de wetswijziging ook expliciet op dat de overheid:
a) een actueel overzicht van de realtime verzamelde data online moet publiceren,
b) de data middels een kosteloze koppeling (API) beschikbaar moet stellen, zodat ook derden (bijv. belangenorganisaties, nieuwsmedia en toezichthouders) de data kunnen analyseren en
c) de data continue moet analyseren (bijv. middels machine learning) op ongebruikelijke transactiepatronen en
d) de zorgverleners die zijn betrokken bij ongebruikelijke en onverklaarbare transactiepatronen moet publiceren en beboeten.