Diagnostische Tussentijdse Toets en Leerlingvolgsystemen in het VO
Reactie
Naam | HML (drs Peter van Schie) |
---|---|
Plaats | Den Haag |
Datum | 3 april 2012 |
Vraag1
Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt?(ouder, leerkracht, directeur, bestuurder, …)
Leraar Nederlands
Vraag2
Onder welke condities zijn een diagnostische tussentijdse toets en leerlingvolgsysteem succesvol in de praktijk?Als de school leert de resultaten een plaats te geven in de programma's, kunnen de tussentoetsen een prima middel zijn om de leerweg succesvol te doorlopen. Maar niet elke school zou de zelfde leerroute moeten (willen) doorlopen.
Vraag3
Voorziet dit wetvoorstel in deze condities?Ik denk het wel
Vraag4
In welke mate dragen de diagnostische tussentijdse toets en het leerlingvolgsysteem bij aan opbrengstgericht werken?Dat hangt helemaal af van de stress die voorkomen moet worden. deze toetsen zijn middel, geen doel.
Vraag5
Is de beperking van beide instrumenten tot de doorstroomrelevante vakken Nederlands, Engels en Wiskunde/rekenen terecht? Zo niet, wat is volgens u een goed alternatief?Terecht. Een kind wordt al genoeg getoetst.
Vraag6
Is de beperking van het leerlingvolgsysteem tot de onderbouw een terechte keuze? Zo nee, waarom niet?Voorlopig wel
Vraag7
Wat vindt u van het voornemen om de deelname aan een beperkt aantal internationale onderzoeken te verplichten?Prima.