Diagnostische Tussentijdse Toets en Leerlingvolgsystemen in het VO

Reactie

Naam Drs CMMH van Gool
Plaats Wijk bij Duurstede
Datum 4 april 2012

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt?
(ouder, leerkracht, directeur, bestuurder, …)
Docent Engels

Vraag2

Onder welke condities zijn een diagnostische tussentijdse toets en leerlingvolgsysteem succesvol in de praktijk?
Als iedereen ervan overtuigd is dat het zinvol is. Dat kan alleen worden beoordeeld als er zicht is op inhoud, tijdsbeslag, afnamecondities etc etc.

Vraag3

Voorziet dit wetvoorstel in deze condities?
Het wetsvoorstel gaat niet over bovenstaande punten. Waarom niet eerst overleggen met het onderwijs om bepaalde verbeteringen door te voeren (als dat inderdaad nodig is)

Vraag4

In welke mate dragen de diagnostische tussentijdse toets en het leerlingvolgsysteem bij aan opbrengstgericht werken?
Er is heel goed opbrengstgericht te werken zonder diagnostische toetsen - wat is er precies mis met de huidige manier van werken? Is het niet een kwestie van wantrouwen? De tijd voor toetsen kan beter worden besteed aan meer lessen!

Vraag5

Is de beperking van beide instrumenten tot de doorstroomrelevante vakken Nederlands, Engels en Wiskunde/rekenen terecht? Zo niet, wat is volgens u een goed alternatief?
Nee, de lat komt zo scheef te liggen want er zal meer tijd aan juist die vakken worden besteed want scholen zullen er op worden afgerekend.

Vraag6

Is de beperking van het leerlingvolgsysteem tot de onderbouw een terechte keuze? Zo nee, waarom niet?
Ook hier geldt: wat houdt dat leerlingvolgsysteem dan in? Leerlingen worden nu toch ook gevolgd?

Vraag7

Wat vindt u van het voornemen om de deelname aan een beperkt aantal internationale onderzoeken te verplichten?
Om een 'at random' resultaat te krijgen zal dat wel nodig zijn maar de organisatie vergt nogal wat voor scholen - voor PISA moeten leerlingen uit verschillende klassen worden gehaald om een aantal uren aan de toetsen te werken: dat is zonder meer storend. Niet iedere school staat erom te springen om mee te doen. Er moet dan wel goed worden overlegd met scholen welke periode het meest geschikt is voor zoiets.