Diagnostische Tussentijdse Toets en Leerlingvolgsystemen in het VO

Reactie

Naam Openbaar Onderwijs Zwolle (F.H.H. Adriaenssen)
Plaats Zwolle
Datum 27 maart 2012

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt?
(ouder, leerkracht, directeur, bestuurder, …)
projectleider doorlopende leerlijnen PO VO binnen het Openbaar Onderwijs te Zwolle, v/h directielid VO

Vraag2

Onder welke condities zijn een diagnostische tussentijdse toets en leerlingvolgsysteem succesvol in de praktijk?
De eerste conditie is dat er sprake is van een opbrengstgrichte cultuur binnen de onderbouw. Los van het stellen van doelen en het meten van opbrengsten komt daar ook de rol van de onderwijskuindig leider bij. Deze rol is binnen het VO nog minder ontwikkeld dan het OGW. De autonomie van de secties impliceert niet dat er verantwoordiing afgelegd wordt. De praktijk is echter nog anders.

Vraag3

Voorziet dit wetvoorstel in deze condities?
Het wetsvoorstel kan een instrument in de handen van de schoolleiders zijn om te komen tot een meer opbrengstgeriche (en daarmee professionele) cultuur.
Voorwaarde is dan wel dat het management niet op de plan en control insteekt maar op de inhoud.

Vraag4

In welke mate dragen de diagnostische tussentijdse toets en het leerlingvolgsysteem bij aan opbrengstgericht werken?
De toetsen moeten een lijn vormen met de 0-meting I(of het overdrachtsdosser vanauit PO) in klas 1VO, de (gevalideerde, bijvoorbeeld door RTTI) tussentoetsen en de analyse ervan.
Hiervoor zouden vigerende modellen uit het PO (datamuur) en de literatuur (Earl & katz) gebruikt kunnen worden.

Vraag5

Is de beperking van beide instrumenten tot de doorstroomrelevante vakken Nederlands, Engels en Wiskunde/rekenen terecht? Zo niet, wat is volgens u een goed alternatief?
Vanuit de gedachjte van basis en basisvaardigheden is het antwoord "ja".

Vraag6

Is de beperking van het leerlingvolgsysteem tot de onderbouw een terechte keuze? Zo nee, waarom niet?
Een leerlingvolgsysteem heeft twee functies. Naast het volgen van de vorderingen van de leerling ook het volgen van het rendement vanm het ionderwijs van de docent en de school. Zeker vanuit dat laatste perspectief is een LVs essentieel.
maar dan zal het management het instrument ook in deze beide kwaliteiten moeten gebruiken, andersw wordt het een tweezijdige invuloefening.

Vraag7

Wat vindt u van het voornemen om de deelname aan een beperkt aantal internationale onderzoeken te verplichten?
Wanneer dat een beter beeld geeft van leerwinst entoegeveogde waarde, is het zinvol. Ik acht die kans echter gering.
het valt voor een groot deel in de catagorie "nice to know" waarbij opgemerkt moet worden dergelijk ingternationale ratings welplaats moet vinden.