Diagnostische Tussentijdse Toets en Leerlingvolgsystemen in het VO
Reactie
Naam | Helen Parkhurst Almere (dhr R.A.L. Hut) |
---|---|
Plaats | Almere |
Datum | 30 maart 2012 |
Vraag1
Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt?(ouder, leerkracht, directeur, bestuurder, …)
docent wiskunde VMBO /3HV
Vraag2
Onder welke condities zijn een diagnostische tussentijdse toets en leerlingvolgsysteem succesvol in de praktijk?Niet, en overbodig
Vraag3
Voorziet dit wetvoorstel in deze condities?Nee
Vraag4
In welke mate dragen de diagnostische tussentijdse toets en het leerlingvolgsysteem bij aan opbrengstgericht werken?Niet.
Vraag5
Is de beperking van beide instrumenten tot de doorstroomrelevante vakken Nederlands, Engels en Wiskunde/rekenen terecht? Zo niet, wat is volgens u een goed alternatief?Nee, we toetsen teveel voor het toetsen. Eindexamens en schoolexamens zijn voldoende. Ik ben zelf van mening dat voor het VMBO een schoolexamen voldoende is. (We laten toch ook 3havo over gaan naar 4havo? )
We moeten meer op het MBO en HBO landelijk toetsen. Mijn VMBO-T leerlingen klagen dat het Wiskunde, Nederlands en Engels op het ROC niet verbeterd, zelfs niet op peil wordt gehouden. Laten we op het MBO tussentijds toetsen. Niveau 4 moet toch na 2/3 jaar makkelijk het Havo niveau aankunnen? En op het HBO moet de propedeuse gelijk zijn met het VWO examen... (Dat betwijfel ik!)
Alle energie in het extra toetsen op VMBO niveau is verspilling als het op het MBO en later HBO niet gecontinueerd wordt.
Vraag6
Is de beperking van het leerlingvolgsysteem tot de onderbouw een terechte keuze? Zo nee, waarom niet?Nee, LVS wordt op de basisschool gedaan, maar ook op het VMBO en Havo/VWO
Vraag7
Wat vindt u van het voornemen om de deelname aan een beperkt aantal internationale onderzoeken te verplichten?Goed, als alle scholen daaraan mee doen, maar dan moeten de resultaten ook bekend gemaakt worden aan docenten, en niet alleen aan directies en besturen. Daarnaast moet niet alleen gekeken worden naar eindresultaten maar ook de weg daar naar toe.
(aantal lesuren per vak, aantal kinderen in de klas en aantal vakken per leerjaar)