Diagnostische Tussentijdse Toets en Leerlingvolgsystemen in het VO

Reactie

Naam De Leraar (M Pijpers)
Plaats Berkel-Enschot
Datum 6 april 2012

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt?
(ouder, leerkracht, directeur, bestuurder, …)
Leraar

Vraag2

Onder welke condities zijn een diagnostische tussentijdse toets en leerlingvolgsysteem succesvol in de praktijk?
Als ie elk jaar op een ander moment in de onderwijsloopbaan wordt afgenomen, bij verrassing.
Nu gaat er geleerd en geoefend worden voor de toets en dat heeft - bewezen - geen blijvend rendement.

Vraag3

Voorziet dit wetvoorstel in deze condities?
Nee

Vraag4

In welke mate dragen de diagnostische tussentijdse toets en het leerlingvolgsysteem bij aan opbrengstgericht werken?
Flink, alleen de opbrengst heeft weinig waarde. Onderwijs moet leerlingen bijbrengen dat het nut heeft om aandacht aan je taal te besteden buiten toetssituaties.
Desastreuze ontwikkeling dit.

Vraag5

Is de beperking van beide instrumenten tot de doorstroomrelevante vakken Nederlands, Engels en Wiskunde/rekenen terecht? Zo niet, wat is volgens u een goed alternatief?
Afschaffen

Vraag6

Is de beperking van het leerlingvolgsysteem tot de onderbouw een terechte keuze? Zo nee, waarom niet?
Nee, zie antwoord 2

Vraag7

Wat vindt u van het voornemen om de deelname aan een beperkt aantal internationale onderzoeken te verplichten?
Meet geluk. Het is natuurlijk onzin om te stellen dat Nederlands slechts 12e is als de meeste landen daarboven dictaturen zijn of op zijn best weinig individuele persoonlijke ontwikkeling toestaan.