Diagnostische Tussentijdse Toets en Leerlingvolgsystemen in het VO

Reactie

Naam augustinuscollege (a.j. veerman)
Plaats groningen
Datum 7 april 2012

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt?
(ouder, leerkracht, directeur, bestuurder, …)
docente wiskunde en rekencoördinator

Vraag2

Onder welke condities zijn een diagnostische tussentijdse toets en leerlingvolgsysteem succesvol in de praktijk?
-goed functionerende ict op school en voldoende apparatuur in geval van digitale toetsen
-goed functionerend functioneel LVS
-goede communicatie wat, wanneer, hoe afgenomen en ingevuld moet worden in LVS
- facilitering voor afname toetsen en bijbehorende administratie

Vraag3

Voorziet dit wetvoorstel in deze condities?
niet in de randvoorwaarden op school

Vraag4

In welke mate dragen de diagnostische tussentijdse toets en het leerlingvolgsysteem bij aan opbrengstgericht werken?
duidelijk en eenduidig aangeven van tussenstanden en niveau van de leerlingen

Vraag5

Is de beperking van beide instrumenten tot de doorstroomrelevante vakken Nederlands, Engels en Wiskunde/rekenen terecht? Zo niet, wat is volgens u een goed alternatief?
is in eerste instantie wel genoeg, er komt nog aardig wat werk bij...

Vraag6

Is de beperking van het leerlingvolgsysteem tot de onderbouw een terechte keuze? Zo nee, waarom niet?
voorlopig wel, uiteindelijk niet, gezien de toename in zittenblijven en afstromen in bovenbouw.
Ik snap beperking nu wel, gezien hoeveelheid werk die gedaan moet worden

Vraag7

Wat vindt u van het voornemen om de deelname aan een beperkt aantal internationale onderzoeken te verplichten?
verplichten kan alleen als er ook facilitering in tijd en geld tegenover staat..