Diagnostische Tussentijdse Toets en Leerlingvolgsystemen in het VO

Reactie

Naam UniC College Utrecht (Dhr. J.S. Borgdorff)
Plaats Utrecht
Datum 2 april 2012

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt?
(ouder, leerkracht, directeur, bestuurder, …)
docent wiskunde havo/vwo

Vraag2

Onder welke condities zijn een diagnostische tussentijdse toets en leerlingvolgsysteem succesvol in de praktijk?
niet, het onderwijs wordt op deze manier doodgetoetst en dat leidt tot verschraling van de onderwijspraktijk. Leerlingvolgsysteem zorgt voor nog meer administratieve rompslomp en dat is toch al een demotiverend deel van het werk van een docent. En aangezien daar toch al een tekort aan is.

Vraag3

Voorziet dit wetvoorstel in deze condities?
Nee, weg met dit wetsvoorstel, niet van bovenaf dit soort plannen doordrukken. Alsof het rapport Dijsselbloem en het advies van Rinnooy Kan nooit geschreven zijn, of door OC&W niet gelezen wordt.

Vraag4

In welke mate dragen de diagnostische tussentijdse toets en het leerlingvolgsysteem bij aan opbrengstgericht werken?
Ligt eraan wat je als opbrengst definieert, maar een deel van de opbrengst van onderwijs is echt niet meetbaar met een tussentijdse toets, maar is wel degelijk waardevol. Niet meetbaar is niet hetzelfde als niet waardevol, maar worden in deze toetscultuur wel ondergeschoven kindjes aangezien je daar als docent niet op wordt afgerekend.

Vraag5

Is de beperking van beide instrumenten tot de doorstroomrelevante vakken Nederlands, Engels en Wiskunde/rekenen terecht? Zo niet, wat is volgens u een goed alternatief?
Nee, helemaal niet doen, maar als je het doet, doe het dan over alle vakken, maar maak deze vakken niet belangrijker want dan heb je dyslecten of kinderen met dyscalculie slachtoffer op een plek waar geen gewonden hoeven te vallen

Vraag6

Is de beperking van het leerlingvolgsysteem tot de onderbouw een terechte keuze? Zo nee, waarom niet?
nee, hier moet je niet aan beginnen.

Vraag7

Wat vindt u van het voornemen om de deelname aan een beperkt aantal internationale onderzoeken te verplichten?
Niet goed. Alsof PISA onderzoeken echt iets zeggen over hoe goed mijn onderwijs in de klas is. Dat is op papier bij OC&W misschien zo, maar niet bij mij in de klas. Onderwijs is iets wat niet altijd meetbaar is en dit soort onderzoeken is leuk voor in de krant, maar zegt weinig over het niveau van ons onderwijs.