Diagnostische Tussentijdse Toets en Leerlingvolgsystemen in het VO
Reactie
Naam | Dunamare Onderwijs Groep (dhr. R.A.H. Schouten) |
---|---|
Plaats | Driehuis |
Datum | 5 april 2012 |
Vraag1
Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt?(ouder, leerkracht, directeur, bestuurder, …)
leerkracht
Vraag2
Onder welke condities zijn een diagnostische tussentijdse toets en leerlingvolgsysteem succesvol in de praktijk?digitaal toetsen aan het eind van het tweede schooljaar vmbo, waarbij leerlingen ruim de tijd moeten hebben (dus niet in reguliere lesrooster, want tijdverlies bij verplaatsingen van ene naar andere lokaal)
Vraag3
Voorziet dit wetvoorstel in deze condities?Dat moet volgens mij nog nader worden uitgewerkt
Vraag4
In welke mate dragen de diagnostische tussentijdse toets en het leerlingvolgsysteem bij aan opbrengstgericht werken?Volgens mij totaal niet, de opbrengst zal niet stijgen, je maakt het alleen beter meetbaar. Nadeel, het gaat van de onderwijstijd af.
Vraag5
Is de beperking van beide instrumenten tot de doorstroomrelevante vakken Nederlands, Engels en Wiskunde/rekenen terecht? Zo niet, wat is volgens u een goed alternatief?Zoals het nu werkt, gaat het volgens mij prima.
Vraag6
Is de beperking van het leerlingvolgsysteem tot de onderbouw een terechte keuze? Zo nee, waarom niet?We hebben op school al een leerlingvolgsysteem en deze is niet beperkt tot de onderbouw, ik zie dus niet in waarom dat in dit wetsvoorstel ineens moet worden beperkt.
Vraag7
Wat vindt u van het voornemen om de deelname aan een beperkt aantal internationale onderzoeken te verplichten?Ik ben niet zo voor verplichtingen.
Er bestaat al een landelijk examen, hier komt nog een rekentoets bij, waarop onze dyscalculie niet zitten te wachten. Als ik het goed begrepen heb, maken de l.w.o.o. leerlingen van de Basis Beroepsgerichte Leerweg hierin dezelfde toetsen als de leerlingen van de Theoretische Leerweg. Van de invoering van deze verplichte rekentoets zie ik de voordelen al niet, laat staan van de verplichting van een tussentoets na klas 2 vmbo, of 3 HAVO/VWO