Diagnostische Tussentijdse Toets en Leerlingvolgsystemen in het VO

Reactie

Naam Hendrik Maryns
Plaats Haarlem
Datum 1 april 2012

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt?
(ouder, leerkracht, directeur, bestuurder, …)
Leerkracht wiskunde

Vraag2

Onder welke condities zijn een diagnostische tussentijdse toets en leerlingvolgsysteem succesvol in de praktijk?
Niet. Het beperkt de vrijheid van de leraar, wat ongewenst is.

Vraag3

Voorziet dit wetvoorstel in deze condities?
Nee

Vraag4

In welke mate dragen de diagnostische tussentijdse toets en het leerlingvolgsysteem bij aan opbrengstgericht werken?
Niet. Opbrengstgericht werken is een abominatie van de pedagogie. Je moet kijken naar wat de leerlingen nodig hebben en te bieden hebben, niet naar wat de maatschappij van hen vraagt, want dat verandert voortdurend.

Vraag5

Is de beperking van beide instrumenten tot de doorstroomrelevante vakken Nederlands, Engels en Wiskunde/rekenen terecht? Zo niet, wat is volgens u een goed alternatief?
Nee, ook deze moeten afgeschaft worden.

Vraag6

Is de beperking van het leerlingvolgsysteem tot de onderbouw een terechte keuze? Zo nee, waarom niet?
Nee, het moet er gewoon niet komen.

Vraag7

Wat vindt u van het voornemen om de deelname aan een beperkt aantal internationale onderzoeken te verplichten?
Slecht. De leraar moet vrij zijn in zijn keuze om aan onderzoeken mee te doen.