Diagnostische Tussentijdse Toets en Leerlingvolgsystemen in het VO
Reactie
Naam | Hendrik Maryns |
---|---|
Plaats | Haarlem |
Datum | 1 april 2012 |
Vraag1
Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt?(ouder, leerkracht, directeur, bestuurder, …)
Leerkracht wiskunde
Vraag2
Onder welke condities zijn een diagnostische tussentijdse toets en leerlingvolgsysteem succesvol in de praktijk?Niet. Het beperkt de vrijheid van de leraar, wat ongewenst is.
Vraag3
Voorziet dit wetvoorstel in deze condities?Nee
Vraag4
In welke mate dragen de diagnostische tussentijdse toets en het leerlingvolgsysteem bij aan opbrengstgericht werken?Niet. Opbrengstgericht werken is een abominatie van de pedagogie. Je moet kijken naar wat de leerlingen nodig hebben en te bieden hebben, niet naar wat de maatschappij van hen vraagt, want dat verandert voortdurend.
Vraag5
Is de beperking van beide instrumenten tot de doorstroomrelevante vakken Nederlands, Engels en Wiskunde/rekenen terecht? Zo niet, wat is volgens u een goed alternatief?Nee, ook deze moeten afgeschaft worden.
Vraag6
Is de beperking van het leerlingvolgsysteem tot de onderbouw een terechte keuze? Zo nee, waarom niet?Nee, het moet er gewoon niet komen.
Vraag7
Wat vindt u van het voornemen om de deelname aan een beperkt aantal internationale onderzoeken te verplichten?Slecht. De leraar moet vrij zijn in zijn keuze om aan onderzoeken mee te doen.