Diagnostische Tussentijdse Toets en Leerlingvolgsystemen in het VO
Reactie
Naam | mavo roermond (drs djw brummans) |
---|---|
Plaats | roermond |
Datum | 6 april 2012 |
Vraag1
Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt?(ouder, leerkracht, directeur, bestuurder, …)
directeur
Vraag2
Onder welke condities zijn een diagnostische tussentijdse toets en leerlingvolgsysteem succesvol in de praktijk?als men een echte diagnose wil stellen moet er niet extra getraind worden. Dat zullen leerlingen en scholen dus wél doen. Dit betekent meer nadruk op de cognitieve taal-en rekenvaardigheden.
Vraag3
Voorziet dit wetvoorstel in deze condities?neen
Vraag4
In welke mate dragen de diagnostische tussentijdse toets en het leerlingvolgsysteem bij aan opbrengstgericht werken?extra trainen voor toetsen, die wij als scholen gemiddels toch al duizenden keren afnmen in de schoolloopbaan van kinderen
Vraag5
Is de beperking van beide instrumenten tot de doorstroomrelevante vakken Nederlands, Engels en Wiskunde/rekenen terecht? Zo niet, wat is volgens u een goed alternatief?zie boven: de "testeritis"neemt alleen toe
Vraag6
Is de beperking van het leerlingvolgsysteem tot de onderbouw een terechte keuze? Zo nee, waarom niet?neen: kinderen ontwikkelen zich voortdurend
Vraag7
Wat vindt u van het voornemen om de deelname aan een beperkt aantal internationale onderzoeken te verplichten?absoluut onjuist: appels en peren met elkaar vergelijken: onderwijssystemen wijken in ale landen af en de resultaten dus ook