Diagnostische Tussentijdse Toets en Leerlingvolgsystemen in het VO

Reactie

Naam mavo roermond (drs djw brummans)
Plaats roermond
Datum 6 april 2012

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt?
(ouder, leerkracht, directeur, bestuurder, …)
directeur

Vraag2

Onder welke condities zijn een diagnostische tussentijdse toets en leerlingvolgsysteem succesvol in de praktijk?
als men een echte diagnose wil stellen moet er niet extra getraind worden. Dat zullen leerlingen en scholen dus wél doen. Dit betekent meer nadruk op de cognitieve taal-en rekenvaardigheden.

Vraag3

Voorziet dit wetvoorstel in deze condities?
neen

Vraag4

In welke mate dragen de diagnostische tussentijdse toets en het leerlingvolgsysteem bij aan opbrengstgericht werken?
extra trainen voor toetsen, die wij als scholen gemiddels toch al duizenden keren afnmen in de schoolloopbaan van kinderen

Vraag5

Is de beperking van beide instrumenten tot de doorstroomrelevante vakken Nederlands, Engels en Wiskunde/rekenen terecht? Zo niet, wat is volgens u een goed alternatief?
zie boven: de "testeritis"neemt alleen toe

Vraag6

Is de beperking van het leerlingvolgsysteem tot de onderbouw een terechte keuze? Zo nee, waarom niet?
neen: kinderen ontwikkelen zich voortdurend

Vraag7

Wat vindt u van het voornemen om de deelname aan een beperkt aantal internationale onderzoeken te verplichten?
absoluut onjuist: appels en peren met elkaar vergelijken: onderwijssystemen wijken in ale landen af en de resultaten dus ook