Diagnostische Tussentijdse Toets en Leerlingvolgsystemen in het VO

Reactie

Naam Twents Carmel College (Drs. B.P. Fischer)
Plaats Oldenzaal
Datum 3 april 2012

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt?
(ouder, leerkracht, directeur, bestuurder, …)
Docent Engels Havo Vwo bovenbouw

Vraag2

Onder welke condities zijn een diagnostische tussentijdse toets en leerlingvolgsysteem succesvol in de praktijk?
Diagnostische toets: ingebed en passend in de leerlijn van klas 1 naar klas 6. Losstaand heeft het geen enkel nut.
Leerlingvolgsysteem: als iedereen binnen een school het nut ervan inziet, de vruchten ervan kan gebruiken, en het invullen ervan en het gebruik in de praktijk niet te tijdrovend blijken te zijn.

Vraag3

Voorziet dit wetvoorstel in deze condities?
Nee, de overheid kan nooit controleren of scholen een dergelijke inbedding hebben. Scholen kunnen niet gedwongen worden hun curriculum aan te passen aan 'onafhankelijke' tussentijdse en eindtoetsing (examens). Er bestaat in onderwijsland gelukkig nog steeds het idee dat niet alleen resultaten bepalend zijn voor het onderwijs.

Vraag4

In welke mate dragen de diagnostische tussentijdse toets en het leerlingvolgsysteem bij aan opbrengstgericht werken?
Geen idee. Het hele idee van opbrengstgericht werken is een beperking van wat het onderwijs in al haar breedheid zou moeten of mogen zijn. Het 'voor wat hoort wat' principe van de economie (alles draait om geld en gewin/resultaat) klinkt teveel door in dit voorstel.

Vraag5

Is de beperking van beide instrumenten tot de doorstroomrelevante vakken Nederlands, Engels en Wiskunde/rekenen terecht? Zo niet, wat is volgens u een goed alternatief?
Een goed leerlingvolgsysteem is van belang voor de leerlingen. Als alle mensen die ermee zouden moeten werken het nut ervan inzien, kan het succesvol zijn, en kan de leerling (want daar draait het allemaal om!!) er zijn voordeel bij doen. De hele organisatie zou dit dan moeten dragen. De beperking is dus niet terecht.

Vraag6

Is de beperking van het leerlingvolgsysteem tot de onderbouw een terechte keuze? Zo nee, waarom niet?
Nee. Een leerlingvolgsysteem moet de leerling volgen tot en met het eindexamen.

Vraag7

Wat vindt u van het voornemen om de deelname aan een beperkt aantal internationale onderzoeken te verplichten?
Als die onderzoeken valide zijn en niet te lijden hebben onder allerlei variabelen die een éénduidige conclusie in de weg kunnen zitten, en als er te weinig scholen vrijwillig meedoen, zou een verplichting kunnen werken. Het roept (naar goed Nederlands gebruik) natuurlijk wel weerstand op. Alleen dat kan al zorgen voor een onbetrouwbare uitslag. Als niet voldoende scholen vrijwillig meedoen kan dat overigens natuurlijk als indicatie gezien worden van beperkte relevantie voor het werkveld.