Diagnostische Tussentijdse Toets en Leerlingvolgsystemen in het VO

Reactie

Naam Gomarus scholengemeenschap (Ir. Chr. J. Flikweert)
Plaats Gorinchem
Datum 5 april 2012

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt?
(ouder, leerkracht, directeur, bestuurder, …)
Voorzitter College van Bestuur.

Vraag2

Onder welke condities zijn een diagnostische tussentijdse toets en leerlingvolgsysteem succesvol in de praktijk?
Als het goed geimplementeerd wordt en behoort bij het kwaliteitssysteem van de school en het kwaliteitsdenken in de school. Dat betekent dat in verschillende afdelingen er verschillend mee om gegaan kan worden. Het is nooit een doel op zich. Het doel is om zicht te hebben op de vorderingen en op basis daarvan bij te sturen. Het is wel eenzijdig want het richt zich op de harde kant van het onderwijs. De zachte kan, vorming en identiteit is minstens zo belangrijk. Vaak zelfs belangrijker om een goed burger te worden.

Vraag3

Voorziet dit wetvoorstel in deze condities?
Volgens mij is dit een taak van de school. De overheid gaat over deugdelijkheid. Het hoe en wat is het domein van de school

Vraag4

In welke mate dragen de diagnostische tussentijdse toets en het leerlingvolgsysteem bij aan opbrengstgericht werken?
Het zijn belangrijke instrumenten mits goed gebruikt dragen ze zeker bij aan het opbrengst gericht werken. Centraal ingevoerd roepen ze meer weerstand op dan dat ze bijdragen aan de resultaten.

Vraag5

Is de beperking van beide instrumenten tot de doorstroomrelevante vakken Nederlands, Engels en Wiskunde/rekenen terecht? Zo niet, wat is volgens u een goed alternatief?
De focus ligt veel te veel op de genoemde vakken. Deze zijn zeer relavant maar andere vakken zijn niet minder relevant. Laat de school een eigen evenwicht zoeken. Levensbeschouwelijke vakken kunnen voor de school, de ouders en de leerlingen een even grote of misschien nog wel grotere relevantie hebben.

Vraag6

Is de beperking van het leerlingvolgsysteem tot de onderbouw een terechte keuze? Zo nee, waarom niet?
Nee, volgen moet je van brugklas tot examen. Dat is de taak van de school.

Vraag7

Wat vindt u van het voornemen om de deelname aan een beperkt aantal internationale onderzoeken te verplichten?
Geen goed idee. Ga uit van eigen kracht en laat je niet leiden door allerlei internationale lijstjes.