Diagnostische Tussentijdse Toets en Leerlingvolgsystemen in het VO
Reactie
Naam | Nehalennia SSG (M Leijnse) |
---|---|
Plaats | Middelburg |
Datum | 5 april 2012 |
Vraag1
Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt?(ouder, leerkracht, directeur, bestuurder, …)
Leerkracht
Vraag2
Onder welke condities zijn een diagnostische tussentijdse toets en leerlingvolgsysteem succesvol in de praktijk?Opbrengstgericht, maar niet oplossingsgericht.
Vraag3
Voorziet dit wetvoorstel in deze condities?Nee, kinderen worden op deze manier 'cijferfabriekjes'. Voor vaardigheden als samenwerken en plannen is op deze manier geen ruimte meer.
Vraag4
In welke mate dragen de diagnostische tussentijdse toets en het leerlingvolgsysteem bij aan opbrengstgericht werken?Zoals al eerder gezegd, opbrengstgericht, maar niet oplossingsgericht.
Vraag5
Is de beperking van beide instrumenten tot de doorstroomrelevante vakken Nederlands, Engels en Wiskunde/rekenen terecht? Zo niet, wat is volgens u een goed alternatief?Niet terecht, uitgaan van de expertise / kwaliteiten van docenten.
Vraag6
Is de beperking van het leerlingvolgsysteem tot de onderbouw een terechte keuze? Zo nee, waarom niet?Nee, de nadruk komt te veel te liggen op presteren en niet op de ontwikkeling van het kind.
Vraag7
Wat vindt u van het voornemen om de deelname aan een beperkt aantal internationale onderzoeken te verplichten?Niet goed, uitgaan van je eigen kwaliteiten, niet constant vergelijken met iedereen om je heen.