Diagnostische Tussentijdse Toets en Leerlingvolgsystemen in het VO

Reactie

Naam Chr Gym,nasium Utrecht (drs JM Buijze)
Plaats Utrecht
Datum 5 april 2012

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt?
(ouder, leerkracht, directeur, bestuurder, …)
rector

Vraag2

Onder welke condities zijn een diagnostische tussentijdse toets en leerlingvolgsysteem succesvol in de praktijk?
De toets moet voldoen aan alle eisen die je aan een goede toets mag stellen en moet bovendien (bv bij Engels) alle doelen testen dus ook schrijfvaardigheid, luistervaardigheid.

Vraag3

Voorziet dit wetvoorstel in deze condities?
Misschien

Vraag4

In welke mate dragen de diagnostische tussentijdse toets en het leerlingvolgsysteem bij aan opbrengstgericht werken?
Dat ligt eraan wat je toetst; wanneer de toets goed is (zie vraag 2) kan de toets richtinggevend zijn en dus meer gewenste opbrengsten genereren

Vraag5

Is de beperking van beide instrumenten tot de doorstroomrelevante vakken Nederlands, Engels en Wiskunde/rekenen terecht? Zo niet, wat is volgens u een goed alternatief?
Een aardig begin maar ik vind dat ook bij andere vakken zinvol; voor de school een unieke mogelijkheid om eigen toetssysteem te herzien in een systeem van diagnostische/formatieve toetsen gecombineerd met de aangeboden summatieve toetsen

Vraag6

Is de beperking van het leerlingvolgsysteem tot de onderbouw een terechte keuze? Zo nee, waarom niet?
waarom zoveel ineens. Waarom niet eerst experimenteren met toets en dan pas, als hulpmiddel, lvs invoeren.

Vraag7

Wat vindt u van het voornemen om de deelname aan een beperkt aantal internationale onderzoeken te verplichten?
Prima