Diagnostische Tussentijdse Toets en Leerlingvolgsystemen in het VO
Reactie
Naam | Chr Gym,nasium Utrecht (drs JM Buijze) |
---|---|
Plaats | Utrecht |
Datum | 5 april 2012 |
Vraag1
Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt?(ouder, leerkracht, directeur, bestuurder, …)
rector
Vraag2
Onder welke condities zijn een diagnostische tussentijdse toets en leerlingvolgsysteem succesvol in de praktijk?De toets moet voldoen aan alle eisen die je aan een goede toets mag stellen en moet bovendien (bv bij Engels) alle doelen testen dus ook schrijfvaardigheid, luistervaardigheid.
Vraag3
Voorziet dit wetvoorstel in deze condities?Misschien
Vraag4
In welke mate dragen de diagnostische tussentijdse toets en het leerlingvolgsysteem bij aan opbrengstgericht werken?Dat ligt eraan wat je toetst; wanneer de toets goed is (zie vraag 2) kan de toets richtinggevend zijn en dus meer gewenste opbrengsten genereren
Vraag5
Is de beperking van beide instrumenten tot de doorstroomrelevante vakken Nederlands, Engels en Wiskunde/rekenen terecht? Zo niet, wat is volgens u een goed alternatief?Een aardig begin maar ik vind dat ook bij andere vakken zinvol; voor de school een unieke mogelijkheid om eigen toetssysteem te herzien in een systeem van diagnostische/formatieve toetsen gecombineerd met de aangeboden summatieve toetsen
Vraag6
Is de beperking van het leerlingvolgsysteem tot de onderbouw een terechte keuze? Zo nee, waarom niet?waarom zoveel ineens. Waarom niet eerst experimenteren met toets en dan pas, als hulpmiddel, lvs invoeren.
Vraag7
Wat vindt u van het voornemen om de deelname aan een beperkt aantal internationale onderzoeken te verplichten?Prima