Diagnostische Tussentijdse Toets en Leerlingvolgsystemen in het VO

Reactie

Naam SOVON (M.J. Deelen/ van Os)
Plaats Wieringerwerf
Datum 1 april 2012

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt?
(ouder, leerkracht, directeur, bestuurder, …)
leerkrachth.o.

Vraag2

Onder welke condities zijn een diagnostische tussentijdse toets en leerlingvolgsysteem succesvol in de praktijk?
Indien de toetsen in de scholen door leiding en leerkrachten zeer serieus genomen worden.
Indien de stof goed te leren is en niet te makkelijk is.
Indien de toetsen inderdaad de stof toetsen.
Geen multiple choice voor rekenen.
Rekentoetsen zonder rekenmachine, anders is het absoluut zinloos.

Vraag3

Voorziet dit wetvoorstel in deze condities?
V.W.B. de leerstof kan ik dit nu niet overzien, maar dat er collega's zenuwachtig zullen worden is wel evident.
Men moet nu laten zien wat men doet en hoe en hoeveel men toetst.

Vraag4

In welke mate dragen de diagnostische tussentijdse toets en het leerlingvolgsysteem bij aan opbrengstgericht werken?
Met de diagn. tussentoets wel, maar als het llvsysteem alleen naar individuele leerlingen kijkt, dan wordt dat onderdeel heel moeilijk. Een leerkracht met een (bijna) volle baan en elke weekca. 150 leerlingen voor zijn neus, kan onmogelijk van elke leerlingen de tekortkomingen, hiaten en bijspijkertrajecten bijhouden.
Van een zorgcoördinator kan dit ook niet verwacht worden.
Een llvs in de vorm van een rapport voor een groep of klas kan wel.

Vraag5

Is de beperking van beide instrumenten tot de doorstroomrelevante vakken Nederlands, Engels en Wiskunde/rekenen terecht? Zo niet, wat is volgens u een goed alternatief?
Ik vind dat Engels een overgewaardeerde functie heeft. Er vallen toch wel veel leerlingen op Engels uit en het is toch een vreemde taal.
Belangrijker vind ik Nederlands en Wiskunde en dan apart een reken/ en taaltoets.
Ook een verplichte leeslijst zou ik van harte aanbevelen. Maar dat kan dan misschien wel weer voor het Havo-Vwo examen gelden, inclusief middeleeuwse literatuur, de hele canon dus.

Vraag6

Is de beperking van het leerlingvolgsysteem tot de onderbouw een terechte keuze? Zo nee, waarom niet?
Kan ik niet goed overzien, ik geef geen les in de bovenbouw.

Vraag7

Wat vindt u van het voornemen om de deelname aan een beperkt aantal internationale onderzoeken te verplichten?
Als pilot kan het geen kwaad. Laten we ons maar meten met andere landen. Mits er geen appels met peren vergeleken worden.