Diagnostische Tussentijdse Toets en Leerlingvolgsystemen in het VO
Reactie
Naam | SOVON (M.J. Deelen/ van Os) |
---|---|
Plaats | Wieringerwerf |
Datum | 1 april 2012 |
Vraag1
Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt?(ouder, leerkracht, directeur, bestuurder, …)
leerkrachth.o.
Vraag2
Onder welke condities zijn een diagnostische tussentijdse toets en leerlingvolgsysteem succesvol in de praktijk?Indien de toetsen in de scholen door leiding en leerkrachten zeer serieus genomen worden.
Indien de stof goed te leren is en niet te makkelijk is.
Indien de toetsen inderdaad de stof toetsen.
Geen multiple choice voor rekenen.
Rekentoetsen zonder rekenmachine, anders is het absoluut zinloos.
Vraag3
Voorziet dit wetvoorstel in deze condities?V.W.B. de leerstof kan ik dit nu niet overzien, maar dat er collega's zenuwachtig zullen worden is wel evident.
Men moet nu laten zien wat men doet en hoe en hoeveel men toetst.
Vraag4
In welke mate dragen de diagnostische tussentijdse toets en het leerlingvolgsysteem bij aan opbrengstgericht werken?Met de diagn. tussentoets wel, maar als het llvsysteem alleen naar individuele leerlingen kijkt, dan wordt dat onderdeel heel moeilijk. Een leerkracht met een (bijna) volle baan en elke weekca. 150 leerlingen voor zijn neus, kan onmogelijk van elke leerlingen de tekortkomingen, hiaten en bijspijkertrajecten bijhouden.
Van een zorgcoördinator kan dit ook niet verwacht worden.
Een llvs in de vorm van een rapport voor een groep of klas kan wel.
Vraag5
Is de beperking van beide instrumenten tot de doorstroomrelevante vakken Nederlands, Engels en Wiskunde/rekenen terecht? Zo niet, wat is volgens u een goed alternatief?Ik vind dat Engels een overgewaardeerde functie heeft. Er vallen toch wel veel leerlingen op Engels uit en het is toch een vreemde taal.
Belangrijker vind ik Nederlands en Wiskunde en dan apart een reken/ en taaltoets.
Ook een verplichte leeslijst zou ik van harte aanbevelen. Maar dat kan dan misschien wel weer voor het Havo-Vwo examen gelden, inclusief middeleeuwse literatuur, de hele canon dus.
Vraag6
Is de beperking van het leerlingvolgsysteem tot de onderbouw een terechte keuze? Zo nee, waarom niet?Kan ik niet goed overzien, ik geef geen les in de bovenbouw.
Vraag7
Wat vindt u van het voornemen om de deelname aan een beperkt aantal internationale onderzoeken te verplichten?Als pilot kan het geen kwaad. Laten we ons maar meten met andere landen. Mits er geen appels met peren vergeleken worden.