Diagnostische Tussentijdse Toets en Leerlingvolgsystemen in het VO
Reactie
Naam | E.D. Boonstra |
---|---|
Plaats | Avenhorn |
Datum | 1 april 2012 |
Vraag1
Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt?(ouder, leerkracht, directeur, bestuurder, …)
Docent
Vraag2
Onder welke condities zijn een diagnostische tussentijdse toets en leerlingvolgsysteem succesvol in de praktijk?De inhoud van de toets moet recht doen aan verschillen tussen leerlingen, afname moet onder vaste condities plaatsvinden ( dus niet de ene klas op maandag het 1e, en een andere op vrijdag het 8e uur)
Vraag3
Voorziet dit wetvoorstel in deze condities?Als het gaat om de inhoud naar mijn idee wel.
Vraag4
In welke mate dragen de diagnostische tussentijdse toets en het leerlingvolgsysteem bij aan opbrengstgericht werken?Ik spreek hierbij de hoop uit dat de diagnostische tussentijdse toets een waardevol hulpmiddel zal zijn om leerlingen in de voor hen juiste leerweg te plaatsen
Vraag5
Is de beperking van beide instrumenten tot de doorstroomrelevante vakken Nederlands, Engels en Wiskunde/rekenen terecht? Zo niet, wat is volgens u een goed alternatief?Ja, zeker gezien de nieuwe verscherpte exameneisen.
Vraag6
Is de beperking van het leerlingvolgsysteem tot de onderbouw een terechte keuze? Zo nee, waarom niet?Ja, want vanaf leerjaar 3 start het PTA (althans in het VMBO)
Vraag7
Wat vindt u van het voornemen om de deelname aan een beperkt aantal internationale onderzoeken te verplichten?Ik vind het een goed plan!