Diagnostische Tussentijdse Toets en Leerlingvolgsystemen in het VO

Reactie

Naam Reynaertcollege (J.W. van de Velde)
Plaats Hulst
Datum 1 april 2012

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt?
(ouder, leerkracht, directeur, bestuurder, …)
leerkracht

Vraag2

Onder welke condities zijn een diagnostische tussentijdse toets en leerlingvolgsysteem succesvol in de praktijk?
wanneer je het proces aan de scholen overlaat en slechts duidelijke eindtermen PER NIVEAU geeft waaraan aan het eind van dat proces voldaan moet worden.

Vraag3

Voorziet dit wetvoorstel in deze condities?
neen

Vraag4

In welke mate dragen de diagnostische tussentijdse toets en het leerlingvolgsysteem bij aan opbrengstgericht werken?
dit draagt alleen maar bij aan toetsgericht werken

Vraag5

Is de beperking van beide instrumenten tot de doorstroomrelevante vakken Nederlands, Engels en Wiskunde/rekenen terecht? Zo niet, wat is volgens u een goed alternatief?
Beide instrumenten zijn sowieso onterecht

Vraag6

Is de beperking van het leerlingvolgsysteem tot de onderbouw een terechte keuze? Zo nee, waarom niet?
Als je zoiets dan toch doet, maak dan een eindexamen voor elk leerjaar per niuveau.

Vraag7

Wat vindt u van het voornemen om de deelname aan een beperkt aantal internationale onderzoeken te verplichten?
tijdverspilling