Diagnostische Tussentijdse Toets en Leerlingvolgsystemen in het VO

Reactie

Naam RKSG Thamen (GJWN Jägers)
Plaats Uithoorn
Datum 6 april 2012

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt?
(ouder, leerkracht, directeur, bestuurder, …)
directeur

Vraag2

Onder welke condities zijn een diagnostische tussentijdse toets en leerlingvolgsysteem succesvol in de praktijk?
als zij vaststellen in welke mate de einddoelen bereikbaar zijn en wat er nog nodig is om dat te bereiken (voorspellende waarde)

Vraag3

Voorziet dit wetvoorstel in deze condities?
dat betwijfel ik; de toets 'rekent' kennelijk op basis van aanwezige kennis. Dat is slechts een deel van wat we willen weten.
Over leerstijl bijvoorbeeld kom ik niets tegen. het lijkt allemaal nog al kennisgericht.

Vraag4

In welke mate dragen de diagnostische tussentijdse toets en het leerlingvolgsysteem bij aan opbrengstgericht werken?
Een leerlingvolgsysteem werkt alleen als docenten geleerd wordt wat ze ermee kunnen doen; anders is het slechts een verzameling feiten. We moeten dus vooral ingaan op hoe een LVS gehanteerd kan worden in een concrete relatie tot het dagelijks handelen. En dan vooral preventief en niet reactief (achteraf)

Vraag5

Is de beperking van beide instrumenten tot de doorstroomrelevante vakken Nederlands, Engels en Wiskunde/rekenen terecht? Zo niet, wat is volgens u een goed alternatief?
geen probleem, hoewel er via de referentieniveautoetsen voor taal en rekenen eigenlijk door scholen zelf al voldoende getoetst wordt. gevaar is dat die twee zaken t.a.v. deze 2 vakken nu wat door elkaar kunnen gaan lopen.

Vraag6

Is de beperking van het leerlingvolgsysteem tot de onderbouw een terechte keuze? Zo nee, waarom niet?
nee, want met name na de overstap naar de bovenbouw verandert er met name op het gebied van 'leren' veel voor leelringen. Om dat breukvlak goed te kunnen oversteken, is doorgaan met het LVS tot het eindexamen nodig, los van de veel betere 'warme overdracht' die daarna kan plaatsvinden naar het vervolgonderwijs.

Vraag7

Wat vindt u van het voornemen om de deelname aan een beperkt aantal internationale onderzoeken te verplichten?
Onzin!