Diagnostische Tussentijdse Toets en Leerlingvolgsystemen in het VO

Reactie

Naam Wolfert Lyceum (P Vreugdenhil)
Plaats Rotterdam
Datum 3 april 2012

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt?
(ouder, leerkracht, directeur, bestuurder, …)
docent wiskunde vo bovenbouw

Vraag2

Onder welke condities zijn een diagnostische tussentijdse toets en leerlingvolgsysteem succesvol in de praktijk?
De diagnostische toets moet digitaal worden afgenomen. Resultaten moeten exporteerbaar zijn, bv naar Excel.
De getoetste stof moet behandeld zijn in de meest gangbare methoden.
Op alle scholen moet de toets onder dezelfde randvoorwaarden worden afgenomen, net als bij examens: het resultaat moet als cijfer meetellen bij de overgang, niet afnemen tijdens het laatste lesuur onder het mom 'Wie klaar is, mag naar huis.'
Uit de resultaten moet idealiter een profielkeuzeadvies te destilleren zijn: moet een leerling wiskunde A of B kiezen?
Er zijn al taal- en rekentoetsen die op meerdere scholen worden afgenomen, daar valt veel van te leren.
De verplichte diagnostische toets moet alle andere reeds bestaande schooloverstijgende toetsen vervangen, anders worden we toetsziek.

Vraag3

Voorziet dit wetvoorstel in deze condities?
krijg pdf niet open.

Vraag4

In welke mate dragen de diagnostische tussentijdse toets en het leerlingvolgsysteem bij aan opbrengstgericht werken?
Wil je opbrengstgericht werken, dan moet je die opbrengst meten. Dat kan met die toets.
Een lvs is echter alleen nodig als bij leerlingen met wie het niet goed gaat. Gaat het wel goed, dan is administratie een zinloze lastenverzwaring voor wie het moet administreren: de docent.

Vraag5

Is de beperking van beide instrumenten tot de doorstroomrelevante vakken Nederlands, Engels en Wiskunde/rekenen terecht? Zo niet, wat is volgens u een goed alternatief?
Ja.

Vraag6

Is de beperking van het leerlingvolgsysteem tot de onderbouw een terechte keuze? Zo nee, waarom niet?
Ja. Een arbeidsintensief lvs moet zijn nut en noodzaak bewijzen voor je het in de complexere bovenbouw invoert.

Vraag7

Wat vindt u van het voornemen om de deelname aan een beperkt aantal internationale onderzoeken te verplichten?
Goed, mits dat aantal de eerste 3 jaar beperkt wordt tot 1 en de kinderziektes er uit zijn voor een volgende verplichting.