Diagnostische Tussentijdse Toets en Leerlingvolgsystemen in het VO
Reactie
Naam | Lyceum Schöndeln (Drs. RGJ Menting) |
---|---|
Plaats | Roermond |
Datum | 5 april 2012 |
Vraag1
Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt?(ouder, leerkracht, directeur, bestuurder, …)
Directeur
Vraag2
Onder welke condities zijn een diagnostische tussentijdse toets en leerlingvolgsysteem succesvol in de praktijk?Als er gegevens gegenereerd worden waarnaar lokaal, binnen de school, vraag is op grond van beleid en beginmeting. Alleen dan kunnen data tot (zinnige) informatie worden.
Vraag3
Voorziet dit wetvoorstel in deze condities?Nee. Er is geen oog voor lokale verschillen en er zullen dus data gegenereerd worden die zeker niet overal informatie zullen opleveren. Dit heet bureaucratie.
Vraag4
In welke mate dragen de diagnostische tussentijdse toets en het leerlingvolgsysteem bij aan opbrengstgericht werken?Diagnostische toets alleen onder bovengenoemde condities. LVS alleen als gegevens verzameld worden op grond van een (vaak lokale) vraag.
Vraag5
Is de beperking van beide instrumenten tot de doorstroomrelevante vakken Nederlands, Engels en Wiskunde/rekenen terecht? Zo niet, wat is volgens u een goed alternatief?De vraag is eigenlijk wie besloten heeft dat Nederlands, Engels en Wiskunde altijd en overal doorstroomrelevant zijn.
Vraag6
Is de beperking van het leerlingvolgsysteem tot de onderbouw een terechte keuze? Zo nee, waarom niet?Nee, leerlingen moeten gedurende hun hele carrière gevolgd worden. Wat dat precies betekent is weer, misschien wel per leerling, verschillend.
Vraag7
Wat vindt u van het voornemen om de deelname aan een beperkt aantal internationale onderzoeken te verplichten?Onzinnig. Welk probleem wordt met deze verplichting opgelost?