Diagnostische Tussentijdse Toets en Leerlingvolgsystemen in het VO

Reactie

Naam dr. Aletta Jacobscollege (ME M.B. Hazeborg)
Plaats Hoogezand
Datum 2 april 2012

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt?
(ouder, leerkracht, directeur, bestuurder, …)
docent Nederlands en coordinator leerlingzaken havo/vwo 3

Vraag2

Onder welke condities zijn een diagnostische tussentijdse toets en leerlingvolgsysteem succesvol in de praktijk?
leerlingvolgsysteem: alleen wanneer dit door iedere docent nauwgezet wordt gehanteerd en wanneer docenten tijd en gelegenheid krijgen zich hier in te verdiepen. Ook voor de nauwgezette hantering is vrij te roosteren tijd nodig.
Diagnostische tussentijdse toets: alleen wanneer het echt uitsluitend als diagnostisch instrument gebruikt wordt en past bij de doorlopende leerlijn op een school. Wanneer toets en doorlopende leerlijn geen verbinding hebben is de toets zinloos.

Vraag3

Voorziet dit wetvoorstel in deze condities?
Nee. Het is niet aan de wetgever om bovenstaande condities te waarborgen. In het geval van verbinding tussen toets en doorlopende leerlijn is er zelfs een zeer groot probleem: de wetgever grijpt direct in in de vrijheid van onderwijs. Scholen kunnen geen eigen keuzes meer maken in het opzetten van een doorlopende leerlijn, maar worden gedwongen in een stalinistisch, onrealistisch kader dat niet bijdraagt aan het door de minister beoogde doel.
Ook moet de minister zich niet bemoeien met hoe de tijd en het werk van individuele docenten ingevuld worden; dit kan veel beter gedaan worden door de scholen zelf.

Vraag4

In welke mate dragen de diagnostische tussentijdse toets en het leerlingvolgsysteem bij aan opbrengstgericht werken?
Geen idee.
Zie bovenstaande: er is geen bedding en geen zinnig kader te bepalen door de wetgever.
Een diagnostische toets kan functioneel zijn om keuzes te maken, bv mbt schooltype. Maar dan moet dit voor het havo/vwo in de 2e klas gebeuren. Opbrengstgericht werken heeft met veel meer aspecten te maken, en wordt door het gedwongen karakter alleen maar verzwakt. Er wordt geen intrinsieke motivatie aangesproken.

Vraag5

Is de beperking van beide instrumenten tot de doorstroomrelevante vakken Nederlands, Engels en Wiskunde/rekenen terecht? Zo niet, wat is volgens u een goed alternatief?
Ik wens beide ' instrumenten' niet opgedrongen te krijgen, dus ook niet voor andere vakken. Opbrengstgericht werken is nogmaals een veel groter vraagstuk, dat niet echt verbeterd wordt door dwang en uniformiteit.

Vraag6

Is de beperking van het leerlingvolgsysteem tot de onderbouw een terechte keuze? Zo nee, waarom niet?
Wij hebben een leerlingvolgsysteem vanaf de brugklas tot aan het eindexamen. Als je het doet, moet je het consequent inzetten. Maar, nogmaals: ik vind het principieel onjuist dat de minister met deze 'instrumenten' ingrijpt in de vrijheid van onderwijs en het zelf bepalen van doorlopende leerlijnen van scholen. Ze dwingt het onderwijs in een keurslijf dat geen recht doet aan verschillen in plaats, populatie etc.

Vraag7

Wat vindt u van het voornemen om de deelname aan een beperkt aantal internationale onderzoeken te verplichten?
Oninteressant. Het eindexamen moet voldoende inzicht geven in de stand van zaken.