Diagnostische Tussentijdse Toets en Leerlingvolgsystemen in het VO
Reactie
Naam | basisschool Onze Wereld (PjW Hoogeveen) |
---|---|
Plaats | DenHaag |
Datum | 26 maart 2012 |
Vraag1
Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt?(ouder, leerkracht, directeur, bestuurder, …)
Als ouder en als leerkracht
Vraag2
Onder welke condities zijn een diagnostische tussentijdse toets en leerlingvolgsysteem succesvol in de praktijk?Pas wanneer scholen de kennis, de vaardigheid en de attitude hebben om te diagnostiseren. En wanneer ze de kennis, de vaardigheid en de attitude hebben om vervolgens te analyseren. Natuurlijk moeten ze ook de kennis, vaardigheid en attitude hebben om vervolgens gepaste hulp te bieden : dan maakt het ook niet uit welk instrument men er voor gebruikt.
Vraag3
Voorziet dit wetvoorstel in deze condities?Nee, dit voorstel is hier slechts het sluitstuk van.
Vraag4
In welke mate dragen de diagnostische tussentijdse toets en het leerlingvolgsysteem bij aan opbrengstgericht werken?Als de diagnostische toets gevolgd wordt door goede analyse en de juiste acties.
Vraag5
Is de beperking van beide instrumenten tot de doorstroomrelevante vakken Nederlands, Engels en Wiskunde/rekenen terecht? Zo niet, wat is volgens u een goed alternatief?Meer dan genoeg
Vraag6
Is de beperking van het leerlingvolgsysteem tot de onderbouw een terechte keuze? Zo nee, waarom niet?Ja
Vraag7
Wat vindt u van het voornemen om de deelname aan een beperkt aantal internationale onderzoeken te verplichten?Slecht voorstel.