Wijziging Bouwbesluit 2012 2e herziening EPBD
Reactie
Naam
|
Emobility Consulting (M.B. Bayings)
|
Plaats
|
Breda
|
Datum
|
6 augustus 2019
|
Vraag1
U kunt reageren op het gehele ontwerp-besluit en -toelichting.
Ik zou adviseren om voor de laadinfrastructuur nog duidelijker te zijn. Er is nu veel onduidelijkheid over termen en wat er precies bedoeld wordt. Zo zou ik onder andere aangeven dat:
1. De laadinfrastructuur op terreinen die niet duidelijk als privé terrein zijn aangemerkt (dus niet parkeergarages van een winkel, maar wel particuliere oprit of eigen bedrijfsterrein met laadpunten voor eigen bezoekers en medewerkers - dit moet dan wel duidelijk aangegeven zijn), publiek toegankelijk moet zijn wat betekend dat: deze minimaal een ad hoc betaling en toegang moet hebben en aangesloten moet zijn op het Nationaal Access Point (NAP). Uiteraard mogen palen die als privé zijn aangemerkt hier ook aan voldoen.
2. Ik zou tevens de eis stellen bij de laadinfrastructuur dat als die publiek toegankelijk is (zie 1 hierboven) deze ontsloten moet worden via open standaard interfaces.
3. Nu wordt nergens de eis gemeld dat de laadpalen geschikt moeten zijn voor Smart Charging. Alleen in de toelichting wordt geadviseerd dit te overwegen. Ik raad aan om dit als eis op te nemen "geschikt voor smart charging, waaronder minimaal load balancing". Dit is van belang voor Nederlandse innovaties op het gebied van laadinfrastructuur en is ook juist een gebied waar NL bedrijven sterk in zijn.