Besluit tweetalig primair onderwijs
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Delft
|
Datum
|
20 december 2024
|
Vraag1
Wilt u reageren op de wijziging van artikel 4.2 van het Inrichtingsbesluit WPO waarmee het percentage toegestane onderwijstijd in een vreemde taal (Engels, Frans of Duits) gewijzigd wordt van maximaal 15% naar maximaal 50%? U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Als moeder van twee kinderen op een TPO school ben ik een groot voorstander van de wetswijziging om onderwijs in een vreemde taal (Engels) tot maximaal 50% van de tijd toe te staan.
Op de TPO-school van mijn kinderen staan de Nederlandse kerndoelen nog steeds centraal en is de kwaliteit van het onderwijs niet verminderd.
Uit het TPO-pilotrapport blijkt ook dat de vaardigheden van leerlingen in de Nederlandse taal niet achteruit zijn gegaan op scholen die tweetalig onderwijs aanbieden. Integendeel, uit onderzoek blijkt dat tweetalige kinderen een betere woordenschat hebben in hun moedertaal.
Tijdens de basisschooljaren kunnen kinderen ook heel gemakkelijk een nieuwe taal leren. Op deze jonge leeftijd gaat het vanzelf, zoals ik bij mijn eigen kinderen heb gezien. Zodra kinderen ouder worden (middelbare school of ouder), kost het meer tijd, moeite en motivatie voor kinderen om een vreemde taal te leren.
Vraag2
Welke knelpunten voorziet u in de wijziging van het toegestane percentage onderwijstijd in een vreemde taal?
Leraren moeten goed gekwalificeerd zijn om een vreemde taal te onderwijzen. Het niveau van het Engels voor leraren moet vaardig zijn om kinderen les te kunnen geven. Aan het begin van het basisonderwijs van mijn kinderen zag ik dat ze iets meer tijd nodig hadden voor hun taalontwikkeling, maar verderop in hun basisschooltijd hebben ze hun achterstand ingehaald en hebben ze een rijkere woordenschat.