Besluit tweetalig primair onderwijs
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Amsterdam
|
Datum
|
3 december 2024
|
Vraag1
Wilt u reageren op de wijziging van artikel 4.2 van het Inrichtingsbesluit WPO waarmee het percentage toegestane onderwijstijd in een vreemde taal (Engels, Frans of Duits) gewijzigd wordt van maximaal 15% naar maximaal 50%? U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Ondanks dat ik niet in de buurt van Amsterdam woon, werk ik al een aantal jaar met heel veel plezier op een tweetalige school. Ik heb hier toentertijd bewust voor gekozen, omdat ik zie wat voor meerwaarde het tweetalig onderwijs kan hebben. Het zorgt voor een diverse leerlingpopulatie, waar iedereen mag zijn wie hij/zij is, het draagt bij aan wereldburgerschap en global awareness. Juist dat is iets wat ik graag mijn leerlingen bij wil brengen in onze samenleving.
Vraag2
Welke knelpunten voorziet u in de wijziging van het toegestane percentage onderwijstijd in een vreemde taal?
Ik zie vooral positieve punten. De basis blijft het Nederlandse curriculum, waarbij er nog altijd kerndoeldekkend onderwijs gegeven kan worden. Het tweetalig onderwijs biedt juist onwijs veel kansen met betrekking tot een rijke taalomgeving, internationalisering en wereldburgerschap.
Ik zie juist knelpunten ontstaan als deze mogelijkheid tot tweetalig onderwijs verdwijnt.