Besluit tweetalig primair onderwijs
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Utrecht
|
Datum
|
7 december 2024
|
Vraag1
Wilt u reageren op de wijziging van artikel 4.2 van het Inrichtingsbesluit WPO waarmee het percentage toegestane onderwijstijd in een vreemde taal (Engels, Frans of Duits) gewijzigd wordt van maximaal 15% naar maximaal 50%? U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Nee, dat is een slecht idee maar vooral een verkeerd signaal naar ouders en kinderen van buitenaf. Onderzoek heeft aangetoond dat bij die kinderen het Nederlands niet wordt gebruikt, intergratie in de weg staat en studieresultaten niet significant verhogen. Eerder is er sprake van tweedeling en minder omgang met Nederlandse kinderen. Overigens is het onderwijs nu al in problemen daar waar het gaat om fatsoenlijk Nederlands en rekenen. Ook algemene vaardigheden scoort slecht.
De extra tijd komt mijn inziens dan ook beter toe hoger niveau Nederlands/rekenen/algemene kennis. Voor leraren is dit ook beter wat deze zijn hier al op ingericht en opgeleid. Nu buitenlands promoten terwijl er meerdere problemen spelen die (nog) niet zijn opgelost is nooit een goed plan en getuigd van hollen wanneer men lopen nog lastig kan organiseren!
Vraag2
Welke knelpunten voorziet u in de wijziging van het toegestane percentage onderwijstijd in een vreemde taal?
Geen fatsoenlijk gekwalificeerd personeel. Duizenden extra buitenlandse werknemers nodig die we juist niet kunnen huisvesten en waardoor weer meer huisartsen enz... nodig zijn. Andere onderdelen van het PO zullen nog slechter worden. Een grotere toestroom van Nederlandse kinderen naar SPECIAAL ONDERWIJS terwijl buitenlandse kinderen juist beter gaan presteren door hun thuis gesproken taal wordt gefaciliteerd, bv Marokkanen spreken thuis Frans en Arabisch. Minder zin in school bij Nederlandse kinderen. Mijn kinderen gaven hier zojuist aan op uw vraagstelling, dat het rekenen en Nederlandse taal juist wel wat meer mag, de leraar was al 7x afwezig dit jaar en de resultaten zijn matig. Wij kozen voor extra begeleiding en dat werkt. Ze scoren nu maximaal. Hier betaalden wij 3.500 euro privé extra voor per maand. Knelpunt is dat rijkere ouders dit massaal zullen gaan doen en kinderen van minder rijke gezinnen op achterstand gezet gaan worden! In Amerika kun je deze veelal(zwarte) scholen goed beoordelen. Wilt men dit echt?
De hypothese zou anders gesteld moeten worden en vooral de bestaande bekende negative gevolgen meer onder de loop nemen voordat men extra's voor buitenlandse gezinnen willen implementeren.
Schoenmaker blijft bij de leest!