Besluit tweetalig primair onderwijs

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Rotterdam
Datum 13 december 2024

Vraag1

Wilt u reageren op de wijziging van artikel 4.2 van het Inrichtingsbesluit WPO waarmee het percentage toegestane onderwijstijd in een vreemde taal (Engels, Frans of Duits) gewijzigd wordt van maximaal 15% naar maximaal 50%? U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Dat vind ik een goed idee. Onderzoek heeft bewezen dat kinderen die op jonge leeftijd een tweede taal leren daar de rest van hun leven profijt van hebben. Niet alleen doordat ze een tweede taal beheersen als ware het hun moedertaal, maar uit onderzoek van de uva blijkt ook dat deze kinderen effectiever communiceren dan hun eentalige leeftijdgenoten. Ze maken beter gebruik van non-verbale informatie, zoals gebaren en intonatie, en zijn zich meer bewust van de kennis en bedoelingen van hun gesprekspartner.
Ik heb zelf op basisschoolleeftijd op een tweetalige school gezeten in het buitenland en heb daar nu zeker nog profijt van en het is zeker niet zo dat mijn beheersing van mijn Moedertaal daardoor minder is geworden. Ik zie het ook als een cadeautje voor mijn kinderen dat ze op jonge leeftijd al goed Engels leren spreken. Het gaat op de leeftijd van 4 extreem snel en kost ze weinig moeite. Dit, in tegenstelling tot het leren van een taal op middelbareschool leeftijd. Dan kost het een kind aanzienlijk meer tijd, moeite en motivatie en dan nog zullen maar weinig de taal dan beheersen als ware het hun moedertaal.

Vraag2

Welke knelpunten voorziet u in de wijziging van het toegestane percentage onderwijstijd in een vreemde taal?

Als kinderen net beginnen op de basisschool en dan ineens voor 50% van de tijd les in een andere taal krijgen, is dat een omschakeling en even wennen. In het begin merk je dat de twee talen dan even doorelkaar worden gebruikt. Op basisschool leeftijd went dit echter snel en dit ook vanzelf weer over. Uit de gedraaide pilot is inmiddels ook gebleken dat de beheersing van de Nederlandse taal en schoolresultaten op lange termijn niet lijden onder tweetalig onderwijs. Overigens lees ik hier reacties met de opmerking dat de beheersing van de Nederlandse taal van de huidige generatie kinderen al zo slecht is en dat dit een tegenargument is voor tweetalig onderwijs. Dit staat mijn ziens echter los van elkaar. Als men de taalbeheersing wil stimuleren, moeten we de jeugd motiveren om minder filmpjes op hun telefoon te kijken en om juist wat vaker iets te lezen en schrijven (zonder de automatische spel- en grammatica controle). Bovendien zou het op jonge leeftijd al krijgen van tweetalig onderwijs bij een kind ook juist interesse kunnen wekken in het onderwerp taal.