Besluit tweetalig primair onderwijs

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Amsterdam
Datum 9 januari 2025

Vraag1

Wilt u reageren op de wijziging van artikel 4.2 van het Inrichtingsbesluit WPO waarmee het percentage toegestane onderwijstijd in een vreemde taal (Engels, Frans of Duits) gewijzigd wordt van maximaal 15% naar maximaal 50%? U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Het is een goede zaak om dit wetsartikel te wijzigen! Tweetalig onderwijs heeft veel voordelen. Zowel cognitief al sociaal emotioneel. De ervaringen van de afgelopen 8 jaar hebben geleerd dat kinderen die geen NL spreken dit makkelijker oppakken. Daarnaast ondervinden de leerlingen na de overstap in het VO ook voordeel van hun tweetalig onderwijs op de basisschool.
Omdat het Nederlandse curriculum wordt gevolgd voor de basisvaardigheden houdt de tweetalige school het Nederlandse karakter en wordt het geen International School voor expats. Op deze manier profiteert een brede groep van het tweetalige onderwijs.
Tweetalig onderwijs zorgt daarnaast voor een brede diversiteit op de school. Hierdoor voorkom je polarisatie en is er geen meerderheid van de ene groep ten opzichte van een andere groep. De kinderen maken kennis met verschillende culturele, etnische en religieuze achtergronden en dit bevordert de acceptatie (zowel bij kinderen als bij hun ouders). Door deze diverse leerling populatie krijgen de kinderen kans op op te groeien en zicht te ontwikkelingen tot wereldburgers!
Onze ervaring is dat tweetalig onderwijs juist leerkrachten aantrekt. Leerkrachten willen graag op een school met tweetalig onderwijs werken, juist vanwege die tweede taal (in ons geval Engels) en de daarbij horende diversiteit!
Kortom het zou een gemiste kans zijn om dit te stoppen!

Vraag2

Welke knelpunten voorziet u in de wijziging van het toegestane percentage onderwijstijd in een vreemde taal?

Geen!