Besluit tweetalig primair onderwijs
Reactie
Naam
|
k.j. philipsen
|
Plaats
|
Rotterdam
|
Datum
|
24 november 2024
|
Vraag1
Wilt u reageren op de wijziging van artikel 4.2 van het Inrichtingsbesluit WPO waarmee het percentage toegestane onderwijstijd in een vreemde taal (Engels, Frans of Duits) gewijzigd wordt van maximaal 15% naar maximaal 50%? U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Intensivering van talenonderwijs in het p.o. is een prima zaak, en niet alleen in linguïstisch opzicht. Het is ook goed voor de metacognitieve ontwikkeling van jonge kinderen en al helemaal als het onderwijs in - of beter gezegd door - een (niet meer zo) vreemde taal geïntegreerd wordt in het programma. Wereldburgerschap krijgt een extra dimensie.
Er zijn genoeg voorbeelden in andere EU-landen waar onderwijs in/door de vreemde taal met succes is ingevoerd, ook met hoge percentages, tot meer dan 30. Wat daarvoor nodig is, is verankering een een wet én een stimulerende rol van de overheid. Denk niet dat dit ten koste gaat van de taalvaardigheid moedertaal of andere vaardigheden. Wie kijkt naar de PISA-scores zal zien dat landen met een structurele plaats voor vreemde talen het bepaald niet slecht doen, of beter gezegd: Nederland zou wat van ze kunnen leren!
Vraag2
Welke knelpunten voorziet u in de wijziging van het toegestane percentage onderwijstijd in een vreemde taal?
Dat met de terechte zorg om de onderwijsprestaties van Nederlandse scholieren de aandacht én waardering voor onderwijs in/door een vreemde taal af gaat nemen. En al helemaal met een regering die de maatschappelijke betekenis van internationalisering van onderwijs van 4 tot 24 jaar maar niet lijkt te willen begrijpen. Streek je licht op in het buitenland, of beter nog: ga kijken op al die Nederlandse scholen waar goede onderwijsprestaties én een hoog percentage lestijd in een vreemde taal heel goed samen gaan, tot vreugde ook van de kinderen en de ouders.