Wijziging Urm ivm digitale verantwoording vervoer meststoffen

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Bergentheim
Datum 7 september 2020

Vraag1

Wilt u reageren op de Uitvoeringsregeling Meststoffenwet of de toelichting? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een document te uploaden.
Aandachtspunten:

1) In plaats van het hanteren van een KVK of relatienummer bij particulieren, zou ook het documentnummer van het rijbewijs of id-kaart kunnen worden gebruikt.
2) Wat is de achterliggende gedachte om een grens van 10 kilometer te hanteren bij afvoer naar particulieren?
3) In het kader van privacy proberen zoveel mogelijk te voorkomen dat privé gegevens (van o.a. de vervoerende persoon) bij diverse verschillende bedrijven komen te liggen.
4) Als laad en losplaats wil men gebruik gaan maken van het UBN nummer. Het UBN heeft primair een veterinaire functie. Het is niet verstandig om dit nummer te gaan gebruiken voor gegevensverwerking van rVDM. Bovendien hebben sommige bedrijven meerdere UBN nummers. Welk nummer zal dan gebruikt moeten worden?
5) Werkbaarheid van de regels: leverancier, vervoerder en afnemer kunnen elkaar niet meer machtigen. Uiterlijk een dag na het transport moeten zowel de leverancier als afnemer het transport bevestigen. Het uitrijden gebeurt in één van de drukste periodes. Dit betekent na een dag lang werken de ondernemer eerst voor de computer moet gaan zitten voordat deze naar bed kan?
6) Is er noodvoorziening aanwezig indien internet tijdelijk niet beschikbaar is, of indien het bereik ontoereikend is (grensstreek)? Vele werkzaamheden (o.a. zaai klaarleggen van de grond) zijn afhankelijk van het mest uitrijden. Door de intentie om in de toekomst de periode van mest uitrijden van maïsland te beperken, zal de tijdsdruk op de beperkte uitrijperiode nog groter worden. Het mest uitrijden is al afhankelijk van de weersomstandigheden. Het is niet wenselijk dat het mest uitrijden ook nog afhankelijk wordt van eventueel disfunctioneren van het in te voeren systeem.
7) Tot slot zullen regels welke in de praktijk praktisch goed uit te voeren zijn, eerder worden toegepast dan theoretische regels die in de praktijk onuitvoerbaar blijken te zijn.