Wet inburgering
Reactie
Naam | Gemeente Epe (H.H. Machiavello-Bruinink) |
---|---|
Plaats | Epe |
Datum | 25 juli 2019 |
Vraag1
Het wordt op prijs gesteld als in de reactie wordt ingegaan op de volgende vragen:- In het wetsvoorstel is op verschillende manieren rekening gehouden met het ‘doenvermogen’ van de inburgeringsplichtigen (zie toelichting, paragraaf 6). Is dit in uw beleving voldoende gelukt? Worden de bestaande belemmeringen voor inburgeringsplichtigen om in het huidige stelsel vorm te geven aan hun inburgering met het wetsvoorstel voldoende weggenomen?
- Bevat het wetsvoorstel risico’s in het kader van misbruik / fraude waarvoor, in uw beleving, onvoldoende beheersmaatregelen worden genomen? Zo ja, welke risico’s zijn dit en welke aanvullende beheersmaatregelen stelt u voor?
Inburgeringsonderwijs vanuit het AZC voldoet niet aan het doenvermogen
Wij zijn van mening dat intensief taal/voorinburgeringsonderwijs op AZC daar wél aan voldoet. In combinatie met de brede intake en een warme overdracht tussen gemeente en COA wordt dan een goede en praktisch haalbare start gemaakt.
De momenten/termijnen van de brede intake, leerbaarheidstoets en PIP voldoen niet aan het doenvermogen.
In de memorie van toelichting staat dat de leerbaarheidstoets enige weken na de ingangsdatum inburgeringplicht (p.15) afgenomen wordt. De plicht gaat in bij vestiging in de nieuwe woongemeente (art. 11.2). De PIP wordt opgesteld met gebruik van de uitslag van de leerbaarheidstoets en de informatie uit de brede intake. O.i. betekent dit dat een PIP nooit op het AZC kan worden opgesteld en evenmin gestart wordt met Inburgeringstrajecten vanaf het AZC.
Een inburgeringstraject van 3 jaar voldoet niet aan het doenvermogen van analfabeten
Momenteel is voor analfabeten verlenging van de inburgeringstermijn mogelijk met 2 jaar en dus totaal 5 jaar beschikbaar. Het is voor ons niet duidelijk of en op welke grond een verlengd traject beschikbaar is voor (anderstalig) analfabeten. Wij hebben zorgen over deze groep die onder de nieuwe wet qua lesuren achteruit gaat in plaats van vooruit. Voldoende uren voor gespecialiseerd onderwijs is nodig om de basis voor zelfredzaamheid te leggen.
Risico’s in het kader van misbruik / fraude
Nu zien wij geen risico’s voor misbruik en fraude bij de inburgeringsplichtige, maar wel een financieel onmogelijke grote opgave voor gemeenten. Wij staan achter de basis van uw wetsvoorstel en waarderen enorm dat veel partijen zijn geraadpleegd.
Wij dringen bij u aan om bij de nadere uitwerking in vele AMvB’s daadwerkelijk oog te hebben voor de door de VNG aangedragen knelpunten en te komen tot passende oplossingen. Wij willen de verantwoordelijkheid en de regie voor inburgering nemen. Daarvoor is het nodig dat u het financieel mogelijk maakt voor gemeenten om de benodigde professionals in te zetten. Bij ons bestaat sterk de indruk dat u schuift binnen de huidig beschikbare budgetten, maar géén extra middelen beschikbaar stelt voor de vereiste kwaliteitsslag en uitvoering.
Tenslotte roepen wij op om implementatiebudget beschikbaar te stellen voor de gemeenten, die in 2020 een aanzienlijke opgave zullen hebben om de wet goed te implementeren.
Zie hieronder bij de betreffende onderdelen voor meer.