Besluit verbetering beschikbaarheid jeugdzorg

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Meppel
Datum 7 augustus 2024

Vraag1

1. Wilt u uw reactie geven op deze voorgestelde wijziging van het Besluit Jeugdwet?
Ja, in de subregio Zuidwest Drenthe (gemeenten: Meppel, Hoogeveen, de Wolden, en Westerveld) is een natuurlijke samenwerking ontstaan. De krachten worden gebundeld, kennis en deskundigheid worden gedeeld en er is een structureel verdiepend beleidsoverleg met interne en externe professionals. In navolging op de Hervormingsageneda Jeugd, streven de 4 bovengenoemde gemeenten naar een wezenlijk verschil in het huidige Jeugdhulpstelsel, ten goede van onze (jeugdige) inwoners. Deze reactie vormt dan ook een gezamenlijke reactie vanuit de 4 gemeenten uit zuidwest Drenthe.

Vraag2

Uit het wetsvoorstel volgt dat jeugdhulpvormen (minimaal) regionaal moeten worden ingekocht als is voldaan aan één of meer van de volgende criteria:
• schaarste van de vraag;
• schaarste van het aanbod;
• de complexiteit van de problematiek in combinatie met de daarvoor benodigde multidisciplinaire specialistische expertise;
• het volume dat een jeugdhulpaanbieder nodig heeft om verantwoorde jeugdhulp te kunnen leveren;
• het volume dat een jeugdhulpaanbieder nodig heeft om een gezonde bedrijfsvoering te kunnen voeren.

2. Voldoen de jeugdhulpvormen in het ontwerpbesluit aan deze criteria? Zo nee, welke jeugdhulpvorm(en) niet en waarom?
3. Ontbreken er jeugdhulpvormen in het ontwerpbesluit? Zo ja, welke?
4. Zijn de jeugdhulpvormen in het ontwerpbesluit duidelijk genoeg afgebakend ten opzichte van jeugdhulpvormen die lokaal kunnen worden ingekocht?
De criteria voor regionale inkoop van Jeugdhulp zijn duidelijk omschreven, maar de aspecten van ‘schaarste van hulpvragen’ en ‘schaarste in het aanbod’ zouden zwaarder moeten wegen bij het besluit om zorg regionaal in te kopen. De meeste beschreven Jeugdhulpvormen voldoen aan de gestelde criteria, behalve de gespecialiseerde geestelijke gezondheidszorg (GGZ). Uit analyses in Zuidwest Drenthe blijkt dat het aanbod van ambulante specialistische geestelijke gezondheidszorg op lokaal niveau ruim voldoende is. Daarom kan deze zorgvorm lokaal of subregionaal georganiseerd worden, in plaats van regionaal. Gezien de doelen van de Hervormingsagenda, is het zelfs wenselijk om deze zorg op lokaal niveau te organiseren.

Meerwaarde lokaal organiseren:
• Psychisch lijden in de sociale context: Hulp moet in de eigen leefomgeving van de jeugdige worden geboden, wat bijdraagt aan het normaliseren van psychisch lijden.
• Snelle en efficiënte zorg: Specialistische hulp kan lokaal snel en zonder extra schakels worden ingezet en vervolgens worden afgebouwd of afgeschaald.
• Flexibiliteit in zorg: Het onderscheid tussen ambulante basis GGZ en specialistische GGZ is vaak vaag; binnen het lokale team kan waar deze hulp wordt georganiseerd kan er beter tussen verschillende niveaus van zorg geschakeld worden.
• Responsiviteit en innovatie: Lokaal georganiseerde jeugdhulp kan sneller inspelen op hulpvragen en gebruikmaken van innovaties en collectief aanbod dat aansluit bij de gemeentelijke opgaven.
• Geïntegreerde aanpak: Lokaal kan de zorg beter worden afgestemd op meervoudige problemen, doordat er verbindingen zijn met andere gemeentelijke diensten zoals schuldenzorg en schoolproblemen.
• Betere samenwerking: Hulpverleners in het lokale veld georganiseerd kennen elkaar en de inwoners beter waardoor de zorg meer samenhangend, wendbaar en innovatief is.
• Financiële controle: Gemeenten behouden bij lokale inkoop de financiële verantwoordelijkheid, wat efficiënter is en aansluit bij de uitgangspunten van de Jeugdwet, die maatwerk en integrale zorg benadrukt.
• Risico's van regionale inkoop: Bij regionale inkoop dreigt het Jeugdhulpstelsel verder van de inwoner te komen staan, bureaucratischer te worden en versnippering van zorg te veroorzaken, wat kan leiden tot hogere kosten.

Vraag3

De omschrijving van de jeugdhulpvorm ‘gespecialiseerde ggz’ sluit aan bij de ggz-standaarden. In de praktijktest is de vraag besproken of deze omschrijving voldoende onderscheidende kenmerken bevat om voor de praktijk helder te maken wat er wel en niet valt onder deze jeugdhulpvorm. In dit kader leggen wij u een aantal vragen voor, specifiek over de gespecialiseerde ggz:

5. Voldoet het gehele aanbod van gespecialiseerde ggz aan de criteria uit het wetsvoorstel?
6. Is het mogelijk, op basis van de criteria van het wetsvoorstel, bepaalde kenmerken te onderscheiden van de zorgvraag en/of het zorgaanbod om te kunnen bepalen of het lokaal zou moeten worden ingekocht?
7. Zou het voor de duidelijkheid en bruikbaarheid in de praktijk helpen om bij de gespecialiseerde ggz kenmerken te noemen van de aanbieders van deze vorm van jeugdhulp en/of de wijze van behandeling die in het kader van deze jeugdhulpvorm plaatsvindt? Zo ja, waarom en welke eisen kunnen dat zijn? Zo nee, waarom niet?
Nee, voor ambulante GGZ hulp is er geen sprake van schaarste van vraag en aanbod. Een multidisciplinair team kan lokaal voldoende robuust georganiseerd worden. Bij kleine gemeenten geldt dat dit mogelijk is op sub regionaal niveau.
(Wanneer gespecialiseerde GGZ behandeling regionaal ingekocht wordt, is het noodzakelijk dat de aanbieder zeer nauw gaat samenwerken met het lokaal veld, waarbij de behandelaar zich gaat verbinden het lokale domein om een vertrouwd gezicht te worden in de gemeente.)
Zie verder hierboven bij reactie 2.