Besluit verbetering beschikbaarheid jeugdzorg

Reactie

Naam Karakter (Drs. E.M. Harteveld)
Plaats Ede
Datum 6 september 2024

Vraag1

1. Wilt u uw reactie geven op deze voorgestelde wijziging van het Besluit Jeugdwet?
Wij sluiten ons aan bij de reactie van de BGZJ dd 5-9-2024 .Daar voegen we nog aan toe dat naast het belang van het ontwikkelen van een toetsingskader voor de uitvoering er ook voldoende aandacht moet zijn voor de ondersteuning van Regio’s en aanbieders bij het vormgeven van een dekkend zorglandschap

Vraag2

Uit het wetsvoorstel volgt dat jeugdhulpvormen (minimaal) regionaal moeten worden ingekocht als is voldaan aan één of meer van de volgende criteria:
• schaarste van de vraag;
• schaarste van het aanbod;
• de complexiteit van de problematiek in combinatie met de daarvoor benodigde multidisciplinaire specialistische expertise;
• het volume dat een jeugdhulpaanbieder nodig heeft om verantwoorde jeugdhulp te kunnen leveren;
• het volume dat een jeugdhulpaanbieder nodig heeft om een gezonde bedrijfsvoering te kunnen voeren.

2. Voldoen de jeugdhulpvormen in het ontwerpbesluit aan deze criteria? Zo nee, welke jeugdhulpvorm(en) niet en waarom?
3. Ontbreken er jeugdhulpvormen in het ontwerpbesluit? Zo ja, welke?
4. Zijn de jeugdhulpvormen in het ontwerpbesluit duidelijk genoeg afgebakend ten opzichte van jeugdhulpvormen die lokaal kunnen worden ingekocht?
ad 2 Ja, daarbij onderschrijven wij de reactie van de BGZJ dd 5-9-2024
ad 3 Ook hierin volgen wij de notitie van de BGZJ dd 5-9-2024. Wij gaan er daarbij van uit dat gemeenten zich niet kunnen onttrekken aan landelijke afspraken. Tevens gaan we er daarbij van uit dat deze landelijke afspraken zullen worden gecontinueerd, inclusief mogelijkheden binnen het LTA voor Regio’s om als thuisregio te worden aangemerkt.
ad 4: ja

Vraag3

De omschrijving van de jeugdhulpvorm ‘gespecialiseerde ggz’ sluit aan bij de ggz-standaarden. In de praktijktest is de vraag besproken of deze omschrijving voldoende onderscheidende kenmerken bevat om voor de praktijk helder te maken wat er wel en niet valt onder deze jeugdhulpvorm. In dit kader leggen wij u een aantal vragen voor, specifiek over de gespecialiseerde ggz:

5. Voldoet het gehele aanbod van gespecialiseerde ggz aan de criteria uit het wetsvoorstel?
6. Is het mogelijk, op basis van de criteria van het wetsvoorstel, bepaalde kenmerken te onderscheiden van de zorgvraag en/of het zorgaanbod om te kunnen bepalen of het lokaal zou moeten worden ingekocht?
7. Zou het voor de duidelijkheid en bruikbaarheid in de praktijk helpen om bij de gespecialiseerde ggz kenmerken te noemen van de aanbieders van deze vorm van jeugdhulp en/of de wijze van behandeling die in het kader van deze jeugdhulpvorm plaatsvindt? Zo ja, waarom en welke eisen kunnen dat zijn? Zo nee, waarom niet?
ad 5. Wij onderschrijven de reactie van de BGZJ, dd 5-9-2024. Echter zien wij wel de noodzaak het aanbod van de GGZ, specialistisch en hoogspecialistisch apart te benoemen/specificeren, ook al betreft dit (zoals BGZJ aangeeft) multidisciplinair aanbod.
Tevens wordt niet expliciet in gegaan om de benodigde beschikbaarheid van verblijfsfuncties binnen de GGZ, dit vormt wel een aandachtspunt.
Ad 6.Zie notitie BGZJ dd 5-9-2024
Specifiek het onderdeel van de reactie op pag. 2:
“Als BGZJ hechten we aan het onderscheid tussen het niveau van contractering en het niveau van uitvoering (organisatie) van jeugdhulp. Hierover bestaan vaak verwarring en misvattingen. Ook in deze tekst van het Besluit. Regionaal contracteren van specialistische vormen van zorg leidt niet tot meer afstand van deze zorgvormen tot de lokale organisatie en uitvoering van de integrale jeugdhulp.”
Deze reactie onderschrijft voor ons het belang van zo veel mogelijk regionaal in te kopen zorgvormen. En ook het belang van afstemming tussen regionaal ingekocht zorg en lokale uitvoering met regionale kaders.
ad 7. Te overwegen valt om nog een item toe te voegen, namelijk concentratie en spreiding van bepaalde behandelvormen en bijbehorende vormen van beschikbaarheidsfinanciering. Belangrijkste uitdaging komende jaren wordt behoud van expertise in teams, in het kader van werkplezier en arbeidsmarktkrapte en daarvoor is nodig dat teams bij elkaar blijven en vaak genoeg samen ervaring hebben opgedaan met bepaalde problemen. Landelijk is er nogal verschil in dichtheid van aanwezige professionals en dat zou als criterium mee gewogen kunnen worden.