Besluit verbetering beschikbaarheid jeugdzorg

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Rotterdam
Datum 5 september 2024

Vraag1

1. Wilt u uw reactie geven op deze voorgestelde wijziging van het Besluit Jeugdwet?
In algemene zin missen wij aandacht voor en perspectief en inbreng van cliënten en ervaringsdeskundigen.

Gemeenten verplichten om regionaal samen te werken bij de inkoop / contractering van specialistische jeugdzorg is in onze optiek noodzakelijk. De schaal van individuele gemeente is vrijwel altijd te klein om de continuïteit en de beschikbaarheid van specialistische jeugdhulp voor kinderen en gezinnen te borgen, te organiseren en verder te ontwikkelen.

Verplichte samenwerking is ook noodzakelijk om in één regio verschillende inkoopprocedures en contractvoorwaarden te voorkomen. Dat zou tot zeer hoge uitvoeringslasten leiden en kost onevenredig veel tijd, geld en energie.

We missen in deze voorgestelde wijziging één van de belangrijkste inhoudelijke opgaven van de Hervormingsagenda, zijnde de transformatie van het zorglandschap zodat jeugdigen de best passende zorg en best passend onderwijs in een zo thuis mogelijke omgeving ontvangen, bij voorkeur in de regio van herkomst. Deze opgave zou wat ons betreft opgenomen moeten worden in de lijst met verplichte onderdelen van de regiovisie.

De lijst met minimaal regionaal in te kopen zorgvormen is wat ons betreft een belangrijke, maar eerste stap. Een belangrijke volgende stap is het standaardiseren van financieel administratieve afspraken over de inzet van deze zorg tussen regio’s en aanbieders. Bij voorkeur op basis van landelijke standaarden.

Vraag2

Uit het wetsvoorstel volgt dat jeugdhulpvormen (minimaal) regionaal moeten worden ingekocht als is voldaan aan één of meer van de volgende criteria:
• schaarste van de vraag;
• schaarste van het aanbod;
• de complexiteit van de problematiek in combinatie met de daarvoor benodigde multidisciplinaire specialistische expertise;
• het volume dat een jeugdhulpaanbieder nodig heeft om verantwoorde jeugdhulp te kunnen leveren;
• het volume dat een jeugdhulpaanbieder nodig heeft om een gezonde bedrijfsvoering te kunnen voeren.

2. Voldoen de jeugdhulpvormen in het ontwerpbesluit aan deze criteria? Zo nee, welke jeugdhulpvorm(en) niet en waarom?
3. Ontbreken er jeugdhulpvormen in het ontwerpbesluit? Zo ja, welke?
4. Zijn de jeugdhulpvormen in het ontwerpbesluit duidelijk genoeg afgebakend ten opzichte van jeugdhulpvormen die lokaal kunnen worden ingekocht?
Ja, de jeugdhulpvormen in het ontwerpbesluit voldoen aan de gestelde criteria.

Wij pleiten ervoor dat alle zorgvormen (ook alle ambulante vormen) van specialistische jeugdhulp minimaal op regionaal niveau worden ingekocht. De zorgvormenlijst in de consultatieversie van de AMvB Zorgvormen is wat ons betreft de minimale lijst van zorgvormen die minimaal op regionaal niveau dienen te worden ingekocht.

Brede lokale teams, met goede verbindingen met het gespecialiseerde aanbod, zijn wenselijk. Het regionaal inkopen hoeft dit proces niet te doorkruisen, het kan dit proces eerder versterken. In de inkoopafspraken kan namelijk afgesproken worden dat specialistische ambulante hulp aangeboden moet worden in of via breed opgezette, lokale teams. Zodoende wordt de expertise van specialistische organisaties naar de lokale teams gebracht. Voor regionaal ingekochte zorg is het uitgangspunt deze zo thuis en/of dichtbij mogelijk te organiseren.

Daarnaast pleiten wij ervoor dat er goede verbinding is tussen regionaal ingekochte hulp en lokaal ingekochte hulp. Door verschillen in lokale inkoop is soepel op- en afschalen problematisch
Veel jeugdigen die gebruik maken van specialistische jeugdzorg hebben tegelijkertijd zorg en ondersteuning nodig die op een ander niveau georganiseerd wordt. Daarbij kan het zowel gaan om hoog specialistische jeugdhulp die wordt gecontracteerd door een door de gemeenten gezamenlijk in stand te houden landelijk werkende organisatie als om jeugdhulp en ondersteuning die door de colleges op lokaal niveau wordt gecontracteerd.

Wij missen de regulering van de volgende functies in het ontwerpbesluit: opleiding, onderwijs, onderzoek en innovatie. Deze extra functies (en met name onderzoek en innovaties) zijn niet in de jeugdhulptarieven opgenomen, en worden door de aanbieders zelf gefinancierd. Het mag duidelijk zijn dat wij hiervoor geen financiële marge hebben. Dit is dan ook geen houdbaar model.

Vraag3

De omschrijving van de jeugdhulpvorm ‘gespecialiseerde ggz’ sluit aan bij de ggz-standaarden. In de praktijktest is de vraag besproken of deze omschrijving voldoende onderscheidende kenmerken bevat om voor de praktijk helder te maken wat er wel en niet valt onder deze jeugdhulpvorm. In dit kader leggen wij u een aantal vragen voor, specifiek over de gespecialiseerde ggz:

5. Voldoet het gehele aanbod van gespecialiseerde ggz aan de criteria uit het wetsvoorstel?
6. Is het mogelijk, op basis van de criteria van het wetsvoorstel, bepaalde kenmerken te onderscheiden van de zorgvraag en/of het zorgaanbod om te kunnen bepalen of het lokaal zou moeten worden ingekocht?
7. Zou het voor de duidelijkheid en bruikbaarheid in de praktijk helpen om bij de gespecialiseerde ggz kenmerken te noemen van de aanbieders van deze vorm van jeugdhulp en/of de wijze van behandeling die in het kader van deze jeugdhulpvorm plaatsvindt? Zo ja, waarom en welke eisen kunnen dat zijn? Zo nee, waarom niet?
Het onderscheid tussen lokaal en regionaal in te kopen specialistische ggz is nog niet voldoende duidelijk. Hier bestaan verschillende perspectieven op en er is verdere definiëring van regionaal in te kopen specialistische ggz nodig.
We onderschrijven de criteria regionaal te organiseren vormen van jeugdhulp
Ad: de complexiteit van de problematiek en combinatie met de daarvoor benodigde expertise:
Advies om hier nadere duiding aan te geen. In welke mate kan de ggz expertise bijdragen aan jeugd (hulp) met lvb problematiek