Besluit verbetering beschikbaarheid jeugdzorg

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Warnsveld
Datum 4 september 2024

Vraag1

1. Wilt u uw reactie geven op deze voorgestelde wijziging van het Besluit Jeugdwet?
- Het wetsvoorstel ‘verbetering beschikbaarheid jeugdzorg’ verplicht gemeenten om regionaal samen te werken bij de inkoop/contractering van specialistische jeugdzorg. Dit in aansluiting op de gemaakte afspraken in de Hervormingsagenda Jeugd. Dat is volgens ons noodzakelijk omdat de schaal van individuele gemeente vrijwel altijd te klein is om de continuïteit en de beschikbaarheid van specialistische jeugdhulp voor kinderen en gezinnen te borgen, te organiseren en ook verder te kunnen ontwikkelen.
- Naast risico’s voor de continuïteit en beschikbaarheid van zorg, zorgt dit ook voor een groot aantal verschillende inkoopprocedures en contractvoorwaarden voor aanbieders die jeugdhulp bieden in meer dan een regio. Dat leidt tot zeer hoge uitvoeringslasten en kost onevenredig veel tijd, geld en energie zowel bij de aanbieders als bij gemeenten.
- De verplichte samenwerking geldt voor de inkoop/contractering van kinderbeschermingsmaatregelen, jeugdreclassering en bij AMvB te bepalen vormen van specialistische jeugdhulp zoals de Hoog- en Specialistische GGZ. De zorgvormen waar het om gaat staan in de AMvB die nu in consultatie is. De invulling van deze AMvB (welke zorgvormen worden ten minste regionaal ingekocht) is dan ook cruciaal voor de kracht en werking van het wetsvoorstel ‘verbetering beschikbaarheid jeugdzorg’.
- We pleiten we ervoor dat alle zorgvormen van specialistische jeugdhulp minimaal op regionaal niveau worden ingekocht vanuit robuuste regio’s. De zorgvormenlijst in de consultatieversie van de AMvB Zorgvormen is vanuit van de Hoog-/Specialistische GGZ de minimale lijst van zorgvormen die minimaal op regionaal niveau dienen te worden ingekocht.
- Als (Hoog) Specialistische GGZ zijn we in staat om regionaal of bovenregionaal in te kopen/contracteren. Dit genereert juist dat volume om de specialistische expertise en bieden van netwerkzorg te organiseren zo thuis mogelijk en/of dichtbij binnen de verschillende jeugdzorgregio’s.
- Belangrijk is dat de zorgvormen, zoals benoemd in de AMvB Zorgvormen, worden ingekocht vanuit echt ‘robuuste regio’s’; regio’s die voldoen aan de criteria gesteld in het wetsvoorstel ‘verbetering beschikbaarheid jeugdzorg’ m.b.t. schaal, inhoud, structuur, samenwerking en kwaliteit van inkoop/contractering.

Vraag2

Uit het wetsvoorstel volgt dat jeugdhulpvormen (minimaal) regionaal moeten worden ingekocht als is voldaan aan één of meer van de volgende criteria:
• schaarste van de vraag;
• schaarste van het aanbod;
• de complexiteit van de problematiek in combinatie met de daarvoor benodigde multidisciplinaire specialistische expertise;
• het volume dat een jeugdhulpaanbieder nodig heeft om verantwoorde jeugdhulp te kunnen leveren;
• het volume dat een jeugdhulpaanbieder nodig heeft om een gezonde bedrijfsvoering te kunnen voeren.

2. Voldoen de jeugdhulpvormen in het ontwerpbesluit aan deze criteria? Zo nee, welke jeugdhulpvorm(en) niet en waarom?
3. Ontbreken er jeugdhulpvormen in het ontwerpbesluit? Zo ja, welke?
4. Zijn de jeugdhulpvormen in het ontwerpbesluit duidelijk genoeg afgebakend ten opzichte van jeugdhulpvormen die lokaal kunnen worden ingekocht?
- Ad.2 Geen aanvullingen.
- Ad.3 Geen aanvullingen.
- Ad.4 criteria bieden voldoende afbakening.

Vraag3

De omschrijving van de jeugdhulpvorm ‘gespecialiseerde ggz’ sluit aan bij de ggz-standaarden. In de praktijktest is de vraag besproken of deze omschrijving voldoende onderscheidende kenmerken bevat om voor de praktijk helder te maken wat er wel en niet valt onder deze jeugdhulpvorm. In dit kader leggen wij u een aantal vragen voor, specifiek over de gespecialiseerde ggz:

5. Voldoet het gehele aanbod van gespecialiseerde ggz aan de criteria uit het wetsvoorstel?
6. Is het mogelijk, op basis van de criteria van het wetsvoorstel, bepaalde kenmerken te onderscheiden van de zorgvraag en/of het zorgaanbod om te kunnen bepalen of het lokaal zou moeten worden ingekocht?
7. Zou het voor de duidelijkheid en bruikbaarheid in de praktijk helpen om bij de gespecialiseerde ggz kenmerken te noemen van de aanbieders van deze vorm van jeugdhulp en/of de wijze van behandeling die in het kader van deze jeugdhulpvorm plaatsvindt? Zo ja, waarom en welke eisen kunnen dat zijn? Zo nee, waarom niet?
-Ad.5:
-Gemist wordt aanbod van gespecialiseerde SGGZ aanbod Interculturalisatie (SGGZ problematiek bij asielzoekers en statushouders) aangevuld met beschikbaarheid van tolken en adequate financiering.
- Mogelijk wel bedoeld maar weinig specifiek herkenbaar is aanbod/vormen van gespecialiseerde netwerkzorg in het gezin en/of netwerk van het gezin met daarbij 24 uurs beschikbaarheid zorgaanbieder. Denk hierbij aan JeugdFact behandeling, intensieve psychiatrische thuiszorg en/of Intensieve Home Treatment (IHT). Daarnaast kennis en middelen t.b.v. de orthopsychiatrie.
Ad.6:
-het ontbreken van beschikbaarheid om zorg op te schalen buiten kantoortijden is een typisch kenmerk van GGZ aanbod die lokaal ingekocht zouden kunnen worden. Dit hangt samen met de mate van complexiteit behandel-/zorgvragen waarvoor die beschikbaarheid juist noodzakelijk is.
-Ad.7:
-Beschikbaarheid kennis en uitvoeringscapaciteit in het kader van de Wet verplichte ggz (Wvggz).

-Groot volume van een aanbieder welke mede bepalend is voor een stabiele bedrijfsvoering om regionaal en bovenregionaal behandeling binnen de hoog-/specialistische GGZ te kunnen garanderen. Het gaat dan niet alleen om binden en boeien van hoog opgeleide professionals aan de instelling maar ook de beschikbaarheid als opleidingsinstituut voor deze hoog opgeleide SGGZ specialisten met voldoende mogelijkheden in onderzoeksfaciliteiten. Door actieve kennisontwikkeling en omvang zijn grotere instellingen in staat om vanuit partnership met regio’s/gemeenten de jeugdzorg met voldoende slagkracht regionaal of bovenregionaal te innoveren vanuit de Hervormingsagenda jeugd.