Besluit tot wijziging vh Besluit houders van dieren en diergeneeskundigen ivm een verbod op het verhandelen van hoogdrachtige varkens en runderen en het uitfaseren vh couperen van schapenstaarten

Reactie

Naam Stichting Verskwaliteit Nederland (Drs. YWJM Bemelman)
Plaats Voorschoten
Datum 14 april 2020

Vraag1

Wilt u reageren op de conceptregeling? Dan kunt u hier uw reactie geven.
Het verbod op het verhandelen van hoogdrachtige varkens en runderen is op zich een goed besluit want niemand wil drachtige dieren slachten. Maar als we kijken naar de uitvoering, dan zegt men dat het alleen veehouders betreft. Maar feitelijk is dat niet waar, want de slachterij moet hier op gaan controleren a.d.h.v. een verklaring dat het dier niet in het laatste derde deel van de dracht zit. Aan de buitenkant is dit vaak niet te zien. En als er bijvoorbeeld geen verklaring is en tijdens de slacht blijkt dat er een bijna voldragen foetus aanwezig is. Wie is er dan verantwoordelijk? En hoe meet je dan of de foetus meer dan 77 dagen (varken) of 185 dagen (rund) is gedragen? Want dat wordt verboden. Er wordt voor het gemak van uitgegaan dat de veehouder dit altijd moet weten, maar in de vleesveehouderij is dit niet altijd het geval. En als de dieren bijvoorbeeld buiten in groepen lopen, dan heb je hier niet altijd controle op. Daarnaast conflicteert deze regel met de Europese transportverordening. Daarin staat een verbod op het vervoer van dieren met meer dan 90% dracht. Dus zij mogen dieren die in hun laatste derde fase van hun dracht zitten tot 90% wel naar het slachthuis vervoeren, maar het slachthuis in NL mag ze niet ontvangen. Moet de vervoerder dan niet ook een verklaring van de veehouder controleren? Doel regelgeving is op zich goed, maar de uitvoering rammelt en lijkt bovendien lastig te handhaven (NVWA).