Vereenvoudiging taxiregelgeving
Reactie
Naam
|
taxi Dijkhuizen (Dhr P.A.L. Dijkhuizen)
|
Plaats
|
Limmen
|
Datum
|
8 oktober 2015
|
Vraag1
Heeft u opmerkingen op de voorgenomen wijzigingen?
Naar mijn mening is het vrijstellen van de eis van vakbekwaamheid in tegenspraak met het beleid om de taximarkt professioneler te maken. Met het afschaffen van deze eis is het toetreden tot de taximarkt van ondeskundige bedrijven en bedrijven met slechte bedoelingen vergemakkelijkt. Waarom moeten bedrijven terwijl ze een vergunning hebben voor heel nederland in bepaalde gebieden voldoen aan extra eisen en wil de overheid nu juist deze eis van vakbekwaamheid laten vallen? Onbegrijpelijk, aan de ene kant wil men af van slechte bedrijven die met slechts een procuratiehouder werken en aan de andere kant wil men nu iedereen maar toelaten. dit zal de doodsteek betekenen voor de taximarkt en zal veel banen gaan kosten. De beoogde resultaten, alsmede het vergroten van het aanbod in minder drukke gebieden zal nooit gehaald worden, nieuwe toetreders zullen uitwijken naar drukkere gebieden zodat het daar nog drukker wordt met vervoersaanbieders, terwijl in de stille gebieden nog steeds geen taxi te krijgen zal zijn. Een betere handhaving en meer controle op de huidige vergunningen, zal voor de taximarkt als geheel veel beter zijn. Een toename van de kwaliteit, behoud van werkgelegenheid, en meer professionaliteit tot gevolg. De opleidingen zouden mijns inziens juist moeten worden verzwaard, indien de overheid vasthoud aan het afschaffen van de vakbekwaamheidseisen blijkt dat het door de overheid de laatste jaren vaak gebezigde woord 'kwaliteit' niet meer dan een loze kreet was. Het niet meer verplichten van een fysiek aanwezig vergunningsbewijs zal het voor de klant lastiger maken te zien of het hier een malafide vervoerder betreft. Digitale rijbewijzen zijn mede door de falende BCT nog maar zeer slecht mogelijk, alleen met gebruik van een app is dit enigzins te doen, maar er bestaat nog geen onafhankelijk orgaan dat juist deze apps inspecteert en controleert, zolang dit nog niet het geval is is zo'n systeem onbetrouwbaar. De afschaffing van de taxameter zalen voor zorgen dat steeds meer bedrijven zich toe zullen leggen op zogenaamd 'afgesproken' prijzen, hierdoor zal controle nagenoeg niet meer mogelijk zijn. Al met al zijn de voorgestelde wijzigingen ondoordacht, schieten ze hun doel voorbij, maken ze controle lastiger, zorgen ze voor een verdere aanwas van vaak kwalitatief minder goede bedrijven waardoor de taxibranche slechter wordt. Voor zowel de branche, de gebruikers, alsmede de overheid zou het advies hier dan ook een zeer negatieve moeten zijn.