Vereenvoudiging taxiregelgeving
Reactie
Naam
|
Koninklijk Nederlands Vervoer (ir H.J. Andela)
|
Plaats
|
Den Haag
|
Datum
|
30 april 2018
|
Vraag1
Heeft u opmerkingen op Vereenvoudiging taxiregelgeving of de toelichting?
Graag reageren we als Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) namens onze leden KNV Taxi en Zorgvervoer op de voorgenomen vereenvoudiging.
1. Het is een goede zaak dat voor taxichauffeurs die toch al continue gescreend worden door de dienst Justis, de verplichting vervalt om iedere vijf jaar een nieuwe verklaring omtrent het gedrag (VOG) aan te vragen. KNV heeft hier voor gepleit. Het scheelt immers kosten en moeite en is niet van toegevoegde waarde. In aanvulling hierop zou de overheid het screeningsprofiel voor taxichauffeurs kunnen uitbreiden met elementen/toetsingscriteria die nodig zijn voor een VOG voor kinderdagverblijven. Een taxichauffeur mag namelijk wel scholieren en kinderen naar dagopvang e.d. vervoeren, maar binnen contracten van taxi-zorgvervoerders met kinderdagverblijven hebben de chauffeurs soms een extra VOG nodig. Hetgeen weer extra administratieve last en kosten met zich meebrengt.
2. Het is ook uitstekend dat voor vervoerders die beschikken over een taxivergunning, de verplichting vervalt om te beschikken over een communautaire vergunning bij het uitvoeren van openbaar vervoer per auto. Op zekere schaal worden al sinds jaar en dag OV-ritten door taxiondernemers uitgevoerd, dus dit scheelt ook kosten en moeite.
3. Het scheppen van een vrijstellingsmogelijkheid met het oog op nieuwe mobiliteitsconcepten en het voorkomen van stapeling van regels is prima. KNV rekent er namelijk op dat de minister bij het geven van vrijstellingen altijd in ogenschouw zal nemen dat er per saldo een eerlijk speelveld blijft bestaan tussen ondernemers die gebruik mogen maken van zo’n vrijstelling en degenen die dat (nog) niet doen.
4. Met de voorgenomen aanpassing van de geldende aanbestedingsregels kan ook collectief vraagafhankelijk vervoer (CVV) en openbaar vervoer over water door de grote steden met een inbesteding aan een interne exploitant worden gegund. Tot nu toe valt CVV-vervoer toe aan taxiondernemingen. Zij kunnen de vervoersopdracht verwerven via een openbare aanbesteding. Begrijpelijkerwijs vinden de leden van KNV Taxi en Zorgvervoer het kleiner maken van hun potentiële markt, geen goede ontwikkeling. Het CVV-vervoer wordt nu vaak gecombineerd met WMO-vervoer in de betrokken gemeenten. De efficiency die daarmee nu wordt bereikt, zou wegvallen als het CVV-vervoer na inbesteding door een gemeentelijk vervoersbedrijf wordt uitgevoerd.
Met vriendelijke groeten,
Hubert Andela
Bijlage