Besluit inkoopplan prijs kwaliteit Wmo 2015
Reactie
Naam
|
Federatie Opvang (drs. T. van Hensbergen)
|
Plaats
|
Amersfoort
|
Datum
|
31 maart 2016
|
Vraag1
Hoe beoordeelt u de strekking van het voorgestelde artikel 5.4 van het Uitvoeringsbesluit Wmo 2015?
Reactie van de Federatie Opvang:
De gemeenten hebben de taak gekregen om bij de uitvoering van de WMO 2015 forse bezuinigingsdoelstellingen te realiseren. We zien graag dat hier op een wijze mee wordt omgegaan , dat de zorgdoelstellingen van de burgers en daarmee van de cliënten van onze leden binnen afgesproken kwalitatieve kaders worden behaald. Inhoudelijke beleidsdoelstellingen van de gemeenten kunnen alleen worden gerealiseerd, als daarvoor passende financiële middelen beschikbaar komen en blijven. Zorg is vooral mensenwerk en deze mensen verdienen een passende honorering.
Het voorgestelde artikel kan daarbij helpen.
Vraag2
Leidt de gehanteerde opzet van het artikel en de daarbij gebruikte toelichting tot een eenduidig interpreteerbaar, helder en duidelijk artikel? Zo nee, waarom niet en op welke wijze kan het artikel worden verhelderd?
Reactie van de Federatie Opvang:
Het artikel is helder en duidelijk.
Vraag3
Geeft de nota van toelichting voldoende inzicht in de problematiek en doelstelling van het wetsvoorstel? Zo nee, welke mogelijkheden ziet u tot verbetering?
Reactie van de Federatie Opvang:
De nota van toelichting is helder en duidelijk.
Vraag4
Hoe effectief is volgens u het voorstel voor het bereiken van het beoogde doel, namelijk een goede prijs- en kwaliteitsverhouding voor voorzieningen en een prijsstelling die voldoet aan de inhoudelijke eisen van de Wmo 2015?
Reactie van de Federatie Opvang:
Het voorstel is een nuttige stap in de richting van de borging van een goede prijs- en kwaliteitsverhouding. De aanbestedingsplicht, die op gemeenten rust, leidt momenteel tot prijzen die de kwaliteit, veiligheid en continuïteit van de zorg voor onze cliënten in gevaar brengen. De Algemene Maatregel van Bestuur kan bijdragen aan het doorbreken van de prijsdaling, maar biedt geen garantie. De omvang van een gemiddelde gemeente in Nederland is te klein om de WMO 2015 op een efficiënte wijze uit te kunnen voeren. We zijn daarom ook een warm voorstander van de handhaving van de constructie van de centrumgemeenten. De combinatie van een financiële taakstelling en hoge uitvoeringskosten zorgt ervoor, dat er netto minder geld beschikbaar is voor zorg dan voorzien. We zijn graag bereid om met gemeenten na te denken over mogelijkheden die er zijn om, in het belang van de betrokken cliënten, de uitvoering van de WMO 2015 op een efficiëntere wijze vorm te geven.
Vraag5
Ziet u mogelijkheden om de doelstelling, al dan niet door wijziging van het ontwerp van artikel 5.4 op een betere of eenvoudigere manier te bereiken?
Reactie van de Federatie Opvang:
Gemeenten hebben tijd en voldoende middelen nodig om de gewenste koerswijzigingen door te voeren. Daarbij hoort ook het zoeken naar samenwerkingsvormen die leiden tot voldoende volume, bundeling van deskundigheid en tot meer efficiency, harmonisering en uniformering in de uitvoering van de WMO 2015.
In het belang van onze cliënten zien wij uiteraard liever niet, dat in de transformatie onbedoeld noodzakelijke voorzieningen worden afgebroken die alleen tegen hoge investeringen later weer kunnen worden opgebouwd. In het kader van de stelselververantwoordelijkheid verwachten wij, dat de rijksoverheid hier ook een rol in neemt.
Vraag6
Zijn er nog overige verbeterpunten te noemen? Zo ja, welke verbeterpunten zijn dit?
Reactie van de Federatie Opvang:
Zie onze opmerkingen bij vraag 5.