Wijziging Beheerconcessie ProRail

Reactie

Naam Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond (manager Toezicht & Handhaving Industrie F Blaauw)
Plaats Rotterdam
Datum 3 juli 2024

Vraag1

U kunt op deze website reageren op de voorgestelde wijzigingen en de bijbehorende toelichting. Alleen de einddatum van de concessie wordt gewijzigd. Wat vindt u van deze voorgestelde wijziging?
1. De Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR) is sinds 2017 bezig, samen met o.a. de DCMR Milieudienst Rijnmond en de gemeente Rotterdam, om ProRail te laten voldoen aan veiligheidsvoorschriften die voortvloeien uit de Wet Veiligheidsregio’s en Omgevingswet. Wij lopen aan tegen een organisatie die tot nu toe niet in staat blijkt om aan de eisen te voldoen die al jaren bekend zijn. Ook is ProRail niet zelfstandig in staat om duurzaam te voldoen aan eisen die eenmaal zijn doorgevoerd. De gebruikelijke instrumenten (o.a. handhaving vanuit Wet Veiligheidsregio’s) om bedrijven tot naleving te bewegen zijn onvoldoende effectief bij ProRail.
Beleidsneutrale verlenging van de beheerconcessie met 4 jaar is naar het oordeel van de VRR niet de juiste insteek en onvoldoende. De uitdagingen op het gebied van spoorgoederenvervoer in de R’damse Haven zijn dusdanig groot dat gerichtere en sterkere sturing vanuit het Ministerie noodzakelijk is. Een van de uitdagingen is het duurzaam voldoen aan veiligheidseisen zoals die voor ProRail gelden.
Nu blijkt dat ProRail niet zelfstandig tot compliance op omgevingsveiligheid komt, zijn extra instrumenten nodig om in te zetten. De beheerconcessie is een uitstekend instrument hiervoor.
2. In artikel 4 van de beheerconcessie is sprake van een prestatiegebied veiligheid; wij stellen voor dat I&W hieraan, als beleidsverantwoordelijke, invulling geeft in de vorm van een prestatie indicator.
Veiligheid op en om het spoor en in het bijzonder de havenemplacementen is in onze ogen een zeer belangrijk thema waarop ProRail haar organisatie & werkprocessen sterk moet verbeteren. ProRail voldoet al jaren niet aan de gestelde eisen voor omgevingsveiligheid van het bevoegd gezag en vanuit de energietransitie, met in het vooruitzicht een toename van het vervoer van gevaarlijke stoffen per spoor, wordt dit steeds nijpender. Wij stellen daarom voor om de huidige informatie-indicator ‘milieu-overtredingen’ (bijlage 1 pagina 32 v/d beheerconcessie) als prestatie-indicator aan te merken en hiervoor een waarde te bepalen in de veronderstelling dat dit zal helpen ProRail te bewegen naar een overheidsorganisatie (met voorbeeldfunctie) die compliant is op omgevingsveiligheid.
NB. Zoals wij in de beheerconcessie menen te lezen, kan I&W aanpassingen aan de indicatoren overigens jaarlijks doen via de beleidsprioriteitenbrief.