Regeling tot verlenging en wijziging van de SLIM-regeling

Reactie

Naam Ignite Group (Twan de Laat)
Plaats Breda
Datum 20 september 2024

Vraag1

Naar aanleiding van de resultaten uit de tussenevaluatie kijken we naar mogelijkheden om de SLIM-regeling gericht in te zetten om de doelmatigheid te vergroten. In dat kader overwegen we twee opties die we graag aan de respondenten willen voorleggen:

Hoe beziet u het voorstel om subsidies te beperken tot mkb-ondernemingen met maximaal 50 of 100 werknemers?
Ter informatie: de huidige grens ligt op 250 werknemers.
Ik zou ervoor pleiten om de huidige mkb-definitie te handhaven, waarbij ondernemingen met maximaal 250 werknemers in aanmerking komen voor de SLIM-subsidie. Dit sluit beter aan bij de Europese definitie van het mkb en zorgt ervoor dat een bredere groep bedrijven gebruik kan maken van de regeling. Middelgrote bedrijven spelen een cruciale rol in de economie en zijn vaak belangrijk voor innovatie en ontwikkeling, zowel voor hun eigen organisatie als voor de bredere sector waarin ze opereren.

Daarnaast is het verhoogde steunpercentage voor kleinere ondernemingen (met maximaal 50 werknemers) een waardevol instrument om hen te stimuleren te investeren in L&D-initiatieven met een middellange termijnfocus. Door hen meer ondersteuning te bieden, kunnen zij gerichter beleid ontwikkelen dat niet alleen een directe impact heeft, maar ook bijdraagt aan duurzame groei en innovatie op langere termijn. Dit verhoogt de kans dat zij investeringen in human capital doorzetten, wat van cruciaal belang is voor hun concurrentievermogen en groei in de toekomst.

Vraag2

Hoe beziet u het voorstel om het percentage van subsidiabele kosten voor kleinbedrijven (met maximaal 50 werknemers) aan te passen naar 60%?
Ter informatie: het huidige subsidiepercentage is voor kleinbedrijven 80%, terwijl middenbedrijven (50-250 werknemers) 60% aan subsidiabele kosten mogen declareren.
Ik ben van mening dat het huidige hogere steunpercentage van 80% voor kleine bedrijven een effectieve maatregel is om deze groep te stimuleren om te investeren in strategisch HR-beleid. Door de dagelijkse focus op operationele zaken, zoals omzet en klanten, komen kleinere ondernemingen vaak niet toe aan het ontwikkelen van een methodische leercultuur of een langetermijnstrategie op het gebied van leven lang ontwikkelen. Het verlagen van het subsidiepercentage naar 60% zou het risico vergroten dat deze bedrijven in een vicieuze cirkel blijven van ad-hoc HR-beleid, waarbij de focus te sterk op korte termijn resultaten ligt. Het hogere subsidiepercentage helpt hen juist om de stap te zetten richting een meer gestructureerde en duurzame aanpak van leren en ontwikkelen, wat uiteindelijk ook de productiviteit en innovatie binnen deze bedrijven ten goede komt.

Vraag3

Wat vindt u van het voorstel en de voorgestelde verlenging?
Ik zie de SLIM-regeling als een zeer effectieve stimulans die zowel volgers en achterblijvers als koplopers binnen het mkb motiveert om structureel te blijven investeren in leren en ontwikkelen. De regeling zorgt ervoor dat bedrijven, ongeacht hun huidige positie, bewust tijd en middelen vrijmaken om hun interne leer- en ontwikkelbeleid te verbeteren. Dit draagt bij aan een cultuur van continu leren, wat essentieel is voor het versterken van de wendbaarheid en het innovatievermogen van bedrijven.

De vele goede voorbeelden uit de praktijk onderstrepen het succes van de SLIM-regeling. We zien dat bedrijven door deze steun in staat zijn geweest om een fundamentele slag te maken in hun HR-beleid en in het ontwikkelen van een leercultuur. Ik steun dan ook het voorstel tot verlenging, aangezien de regeling een blijvende impact kan hebben op zowel de bedrijfsvoering als het concurrentievermogen van het Nederlandse mkb.

Bijlage