Wijziging Scheepsafvalstoffenbesluit Rijn- en binnenvaart voor samenvoeging fasen I en II verbod varend ontgassen

Reactie

Naam werkgroep Juridisch Ontgassen (voorzitter werkgroep Juridisch Ontgassen J. de Waard)
Plaats Arnhem
Datum 29 september 2023

Vraag1

Heeft u opmerkingen en/of suggesties voor de wijziging van het besluit en/of de bijbehorende toelichting?
Uitstekend idee VIND DE WERKGROEP JURIDISCH ONTGASSEN, maar betekend ook dat er middelen vrij komen om versneld gecertificeerde ontgassingsinstallaties te bouwen, zoals vaak geadviseerd, waardoor schippers niet gedwongen worden de wet te overtreden? Komen deze in handen van de overheid (zonder winstoogmerk/kwaliteitscontrole) en hoe wordt vergunnen versneld? Zijn er juridische stappen om desnoods dit jaar al tijdelijke vergunningen te verlenen voor installaties die nog niet 100% voldoen, maar wel een groot gedeelte van de stoffen kunnen vervangen? Wordt de reststof in tankschepen juridisch omgezet van reststof naar afvalstof, gezien de status ZZS, om versnelde vergunning en toezicht door omgevingsdiensten mogelijk te maken? En wat gebeurd er met ontgassing op het land, wat op nog grote schaal plaatsvind? Het CDNI is duidelijk: De eigenaar of de verlader betaald de ontgassing. krijgen schippers de garantie dat zij niet voor de kosten opdraaien? Dit is absoluut noodzakelijk!