Wijziging Wet luchtvaart ter versterking CRO's burgerluchthavens van nationale betekenis
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Nieuwegein
|
Datum
|
31 augustus 2023
|
Vraag1
Heeft u opmerkingen of suggesties bij de wet, de regeling en/of de bijbehorende toelichtingen?
Naast waardering voor het feit dat de minister de suggesties vanuit de bewoners heeft gevolgd zou men graag nog aandacht zien voor het volgende:
• Al decennia is er aandacht voor de overlast die het vliegen in de directe omgeving van een luchthaven met zich meebrengt. De laatste jaren is er ook toenemende aandacht voor de daarmee samenhangende gezondheidseffecten (zie het WHO-advies en de diverse rapporten rondom de uitstoot van fijn stof door de luchthaven). Verschillende van u hebben gevraagd om in de reactie dit nadrukkelijk te benomen en de minister te vragen om ook een gezondheidsdeskundige (de GGD wordt hier vaak genoemd) als (agenda-)lid in de CRO te laten benoemen.
• Verder is opgemerkt, dat in sommige gevallen de CRO wordt gezien als een podium waar een politieke discussie kan worden gevoerd over de mate waarin de luchtvaart gewenst wordt. Veel bewonersvertegenwoordigers zien het als hun taak om ervoor te waken dat omwonenden van een luchthaven kunnen rekenen op een goed woon-en leefklimaat en dat de belangen van de omwonenden en luchtvaart als het gaat om de operatie met elkaar in balans zijn. Voor het voeren van een politieke discussie (wel of geen luchtvaart) moet men in de politieke arena zijn. Dit moet bij het oefenen van de adviesfunctie goed en duidelijk worden vastgelegd.