Voorontwerp van een wet mogelijkheid vervroeging ingangsdatum ouderdomspensioen

Reactie

Naam Drs. JGPM Karel
Plaats Utrecht
Datum 6 februari 2010

Vraag1

Geef uw reactie op deze consultatie.
De aanvulling is gericht op mensen met een lang arbeidsverleden. Dat zijn dus zij die jong gingen werken. Dus laag opgeleid. De groep die nu zelden tot 65 kan blijven werken en in plaats daarvan vaak in een uitkering zitten. Voor hen die het nog 'redden' is de AOW iets waar ze naar uitkijken. Het optrekken van die grens vergroot de kans op uitval. Het gebruiken van de regeling is door de strafkorting onaantrekkelijk en, vanwege de netto-inkomensondergrens, per definitie beperkt.
De rechtvaardiging van deze korting ontbreekt. Het geeft de AOW een subsidiekarakter. Ik stel voor dat u in een analyse weergeeft welke doelgroep hiermee wordt beoogd, welke hiermee waarschijnlijk wordt bereikt, wat de levensverwachting van deze groepe of groepen is en dat u dat dan afzet tegen de gehele AOW populatie. Het zou mij niet verbazen als de verwachte overlevingsduur na ingang AOW voor de beoogde groep significant (wellicht 13,4%) lager ligt dan de niet-beoogde groep. In dat geval ontvalt de redelijkheid aan dit element in deze aanvullende wet.
Mutatis mutandis geldt dat ook voor de netto inkomensondergrens om daarmee de kans dat bijstand nodig is te beperken. Deze invalshoek gaat voorbij aan de maatschappelijke werkelijkheid. Los daarvan: de financiële omvang van de hiermee beoogde beperking van de druk op bijstand is vrijwel verwaarloosbaar. Ik neem aan dat dit is doorgerekend. Zo niet, een kleine moeite om dat alsnog te doen met de beschikbare cijfers. Juist de, kleine, groep mensen met een laag inkomen die tot 65 werkt, dat al 42 jaar heeft gedaan, geen of laag pensioen en dus bij uitstek de groep die je de AOW gunt raak je hiermee. Dat kan en mag niet het effect zijn van de verbetering van de kwaliteit van onze samenleving, waar de wet voor is bedoeld.
Wat materieel overblijft na wat ik bij deze voorstel:
- schrappen van de strafkorting en
- schrappen van de inkomenstoets
is een aangepast wetsvoorstel waarin wordt geregeld dat het recht op AOW bestaat vanaf 42 jaar hebben gewerkt, zonder korting en zonder netto ondergrens.

Vriendelijke groet,

Jan Karel
Gezondheidswetenschapper
Veilingstraat 121
3521 BE Utrecht