Verzamelbesluit Bouwbesluit 2012

Reactie

Naam Unie van Waterschappen (drs. M.G. De Ruijter)
Plaats Den Haag
Datum 28 februari 2019

Vraag1

Uw reactie wordt gevraagd op het besluit, voor zover voor u relevant, en de nota van toelichting
Het Besluit Bouwwerken Leefomgeving (BBL) is voor de waterschappen met name relevant waar het waterrobuust bouwen betreft. De merkbare klimaatveranderingen en de maatschappelijke gevolgen daarvan dwingen tot een herbezinning op de bouwregelgeving. Dit blijkt met name uit het feit dat gemeenten, waterschappen, provincies en het Rijk in het kader van het Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie een aantal ambities hebben geformuleerd voor de aanpak van wateroverlast, hittestress, droogte en de gevolgen van overstromingen. De ambitie ‘reguleren en borgen’ heeft onder andere tot doel een verkenning voor 2020 of bestaande regelgeving voldoende wordt benut en of aanvullende (bouw)regelgeving handig en nuttig kan zijn om een klimaatbestendige inrichting te bevorderen met voldoende ruimte voor maatwerk. Inmiddels is deze verkenning onder leiding van het ministerie van BZK in gang gezet tezamen met de koepels. De aanpak bestaat uit het inventariseren van knelpunten met bijpassende oplossingsrichtingen.

Deze verkenning is noodzakelijk, omdat volgens ons de huidige opzet van het BBL te beperkt is en slechts ziet op regels over veiligheid, gezondheid, duurzaamheid en welzijn bij het (ver)bouwen, het uitvoeren van sloop- en bouwwerkzaamheden en de staat en gebruik van het bouwwerk. Veiligheid zou ook betrekking moeten hebben op waterveiligheid en de oogmerken gezondheid, duurzaamheid en welzijn zouden meer gericht kunnen zijn op problematiek met betrekking tot wateroverlast en hittestress. In het BBL zijn nu (nog) met het oog op klimaatbestendigheid alleen regels opgenomen over de vochtwerendheid van buiten en de afvoer van huishoudelijk afvalwater en hemelwater.

UvW-verzoek:
Na te gaan of het stelsel van de Omgevingswetgeving beter kan worden ingesteld op het gedachtegoed van klimaatadaptief (ver)bouwen. Te denken valt aan het benutten van het BKL en het BBL al dan niet met haakjes voor provincies (omgevingsverordening), gemeenten (omgevingsplan) en waterschappen (waterschapsverordening). Zie bijvoorbeeld het Waterbesluit (art. 4.9) dat bepaalt dat de provincies zorgdragen voor overstromingsgevaar- en overstromingsrisicokaarten.


Bijlage